– Skadestatistiken visar tydligt att kvinnor är sämre skyddade än män. Men statistiken kommer i efterhand och i dag saknar vi rätt verktyg för att utvärdera hur nya fordon bäst förhindrar skador för båda delarna av den vuxna befolkningen, säger Astrid Linder, professor vid VTI och Chalmers tekniska högskola.
Hon har utvecklat världens första kvinnliga krockdocka, SET50F, som är byggd som en genomsnittlig kvinna. Dockan är kortare och lättare, har byst, bredare höfter och smalare skuldror än sin manliga motsvarighet SET50M.
– Vår modell för en kvinnlig krockdocka kan användas, tillsammans med den manliga motsvarigheten, för att utvärdera bilsätens skydd mot nackskador så att både kvinnor och män skyddas bättre i framtiden.
Idén till den kvinnliga krockdockan fick Astrid Linder när hon doktorerade vid Chalmers och i en litteraturstudie upptäckte att kvinnor hade avsevärt sämre skydd mot pisksnärtsskador (whiplash). Ett naturligt steg borde då vara att ta fram en krockdocka som utformats efter den kvinnliga kroppen. Sedan har dockan utvecklats i etapper sedan början av 2000-talet fram till den SET50F som finns i dag.
I måndags visades den nya kvinnliga krockdockan för första gången för journalister på VTI i Linköping. Där simulerades en påkörning bakifrån i 16 km/h. Trots den låga hastigheten visar försöken tydligt de stora krafter som övre delen av kroppen utsätts för och risken för whiplashskador i nacken.