Det registrerades nästan åtta procent fler nya personbilar i maj jämfört med samma månad förra året, men det ger en missvisande bild av trenden utan tyder bara på att bilindustrin kommit ikapp något med leveranserna. Det visar den senaste statistiken över nyregistrerade bilar från Mobility Sweden.
Sett över årets fem första månader sjönk nyregistreringarna med knappt fem procent jämfört med samma period förra året. Andelen bilar som köps av privatpersoner har sjunkit drastiskt under perioden med 35 procent. Nu står privatpersoner för mindre än en tredjedel av alla nyregistreringar.
– Privatmarknaden för personbilar är fortsatt iskall, i synnerhet för elbilar. Sämre kommer det att bli då nya ordrar av personbilar har halverats och där står elbilarna för det största tappet. Nu krävs att regeringen inför nya styrmedel för att få fart på elektrifieringen och för att Sverige ska nå sina klimatmål, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
Under maj månad stod elbilarna för cirka 41 procent av alla nyregistrerade personbilar och andelen laddbara bilar uppgick till totalt 61,9 procent. De höga nivåerna beror på att företagen elektrifierar sin bilflotta. Mest registrerade bilen var Tesla Model Y.
Genomsnittsåldern på skrotade personbilar har de senaste åren ökat från 17 till 19 år.
Nyregistrerade personbilar maj 2022
Plats | Modell | Antal | Förändring |
1 | TESLA MODEL Y | 1903 | 510 % |
2 | VOLVO XC40 | 1459 | 38 % |
3 | VOLVO XC60 | 1111 | 56 % |
4 | VW ID.4 | 837 | 27 % |
5 | Polestar 2 | 695 | 120 % |
6 | KIA NIRO | 580 | −20 |
7 | VOLVO C40 | 556 | 1012 % |
8 | TOYOTA RAV 4 | 539 | 10 % |
9 | VOLVO S/V90N | 536 | −11 % |
10 | SKODA ENYAQ | 518 | 32 % |