Premiär: Volvo EX30 – Fakta, pris och bilder

Volvos minsta suv blir betydligt billigare än XC40 Recharge. Dessutom mer miljövänlig. Kommer även i tuff Cross Country-version.
Annons

Redan i november 2022 fick vi se en skymt av EX30 under lanseringen av EX90, men nu är Volvos minsta suvmodell någonsin officiell. Det rör sig om volymbilen som ska låta Volvo öka sin globala försäljning rejält. 2025 siktar man på att dubblera 2022 års siffra till 1,2 miljoner bilar, varav en majoritet ska vara EX30.

Utseendet är likt Polestars nyligen lanserade suvcoupéer 3 och 4, men Volvo EX30 bygger till skillnad från dem varken på Volvos SPA1-plattform eller ägaren Geelys ”premiumplattform” SEA1 med en systemspänning på 800 volt. I stället rör det sig om den lite enklare 400-voltaren SEA2 som är avsedd för mindre bilar. Därmed delar den nya Volvon mycket med koncernkamraterna Smart #1 och #3 samt Zeekr X.

Mindre än XC40 – men rymmer nästan lika mycket

Trots ett uttalat fokus på aerodynamik för bättre räckvidd har Volvo valt att skippa EX90:s infällda dörrhandtag på EX30.

Jämfört med dagens Volvo XC40 och C40 Recharge är den 4 233 mm långa och 1 549 mm höga EX30 både kortare (-207 mm) och lägre (-103 mm). Bredden är däremot så gott som identisk: 2 032 mm inkluderande backspeglarna (-2 mm). Eftersom den är kortare blir lastutrymmet under insynsskyddet också mindre än i XC40 och C40: 400 liter jämfört med 444 respektive 413.

Volvo goes Tesla. Ingen instrumentskärm, men väl en 12,3-tums infotainmentskärm. Gränssnittet antyds vara förbättrat, med snabbval högst upp och ett ”Calm View”-läge som skalar bort allt utom det viktigaste. Med tillvalet Harman Kardon-system får man också en ”soundbar”, ljudlimpa, ovanpå instrumentbrädan.

Att säkerheten ska vara på topp i en Volvo är sedan gammalt och EX30 har många system för detta. Ett som är helt nytt är ”Door Opening Alert” som varnar om en dörr håller på att öppnas framför en förbipasserande cyklist – en vanlig olycka i städer. Om det låter bekant för VAG-föraren så noterar testchef Mikael Johnsson att Audi demonstrerade det mycket snarlika ”Exit warning” för oss redan för åtta år sedan.

Minsta klimatavtrycket hittills

EX30 ska också ha det minsta klimatavtrycket för någon Volvo hittills. Sett utifrån ett livscykelperspektiv med en körsträcka på 20 000 mil ska bilen orsaka koldioxidutsläpp på ”under 30 ton” om den laddas med den europeiska elmixen (EU27).

Det är en minskning med en fjärdedel jämfört med XC40 och C40 Recharge, något Volvo åstadkommit genom att använda mer återvunna material i EX30. 25 procent av aluminiumet, 17 procent av stålet och 17 procent av plasten i bilen ska vara antingen återvunnet eller förnyelsebart.

Volvo EX30 säljs i tre varianter – upp till 428 hästkrafter

Ingen suv. Volvo kallar inte vanliga EX30 för en suv och markfrigången är relativt låg på 165 mm. I stället ska deras ”första el-suv” bli förhöjda EX30 Cross Country som kommer nästa år.

Volvo EX30 lanseras med tre olika drivlinor: fyrhjulsdrivna Twin Motor Performance samt bakhjulsdrivna Single Motor Extended Range och Single Motor. Bäst räckvidd av dessa har mellanalternativet som ska komma som bäst 48 mil på en laddning enligt WLTP-normen.

Snabbaste Volvon någonsin

Med dubbla elmotorer och en systemeffekt på 428 hästar och 543 Newtonmeter klarar Twin Motor-varianten 0–100 km/h på 3,6 sekunder. Det gör varianten till den snabbaste Volvon hittills. Men, precis som i resten av Volvos modellprogram spärras toppfarten till 180 km/h.

Volvo EX30 Cross Country kommer 2024

Volvo EX30 Cross Country med terrängdäck – som väntas bli tillval.

Vid lanseringen i Milano berättade Volvo också att de även kommer med en Cross Country-variant nästa år. Den får förhöjd markfrigång och tuffare kaross med skärmbreddare och svarta panelen. Fälgarna blir också svarta och kan fås med terrängdäck.

Volvo EX30 Cross Country är Volvos första el-suv, enligt Volvo själva. Någon mer exakt specifikation för EX30 Cross Country fick vi inte – dagens pressmaterial från Volvo antyder bara att varianten ska vara gjord för ”stora äventyr”.

Det blir storsäljaren

Storsäljaren lär däremot bli instegaren EX30 Single Motor med 272 hästar, som använder koboltfria litiumjärnfosfatbatterier (LFP). Det offrar energiinnehåll och därmed räckvidd (344 km), men i gengäld blir paketet billigare – och så kan man som ägare ladda till 100 procent utan oro för batterihälsan.

Dessutom kan också Single Motor snabbladdas fortast: 10–80 procent ska ta 26 minuter. I gengäld är hemmaladdningen (AC) lite klenare, 11 kW trefas i stället för 22.

Så mycket kostar Volvo EX30

Formspråket med ”Tors hammare”-strålkastare fortsätter.

Grundpriset för EX30 Single Motor landar på 429 000 kr, vilket är hela 152 000 billigare än XC40 Recharge Single Motor, som förvisso har 125 km längre räckvidd. Även när vi tittar på värstingvarianten Twin Motor gäller ungefär samma pris och räckviddsskillnad, samtidigt som EX30 Twin Motor alltså är snabbare än sitt storasyskon.

Volvo EX30 går att beställa nu på nätet, med produktionsstart i Kina senare i år. De första kundleveranserna är sedan tänkta att ske i början av 2024.

Fakta: Volvo EX30

DrivlinaTwin Motor PerformanceSingle Motor Extended RangeSingle Motor
DrivningFyrhjulsdriftBakBak
Systemeffekt428 hk (315 kW)272 hk (200 kW)272 hk (200 kW)
Vridmoment543 Nm343 Nm343 Nm
Acceleration 0–100 km/h3,6 sek5,3 sek5,7 sek
Toppfart180 km/h180 km/h180 km/h
Batterikapacitet brutto69 kWh69 kWh51 kWh
Batterikapacitet netto64 kWh64 kWh49 kWh
BatteritypNMCNMCLFP
Max laddeffekt DC153 kW153 kW134 kW
Laddtid 10–80 % (DC)26,5–28 min26,5–28 min26 min
Max laddeffekt AC22 kW22 kW11 kW
Laddtid 0–100% (AC)4 tim (32 A trefas)4 tim (32 A trefas)6 tim (16 A trefas)
Räckvidd (WLTP)Upp till 460 kmUpp till 480 kmUpp till 344 km
Förbrukning (WLTP)16,7 kWh/100 km15,7 kWh/100 km16,3 kWh/100 km
Tjänstevikt1 943 kg1 830 kg1 833 kg
Dragvikt1 600 kg1 400 kg1 000 kg
Grundpris559 000* kr489 000** kr429 000** kr
* Med utrustningspaketet Plus.
** Med utrustningspaketet Core.

Priser: Volvo EX30

ModellvariantListpris
Single Motor Core429 000 kr
Single Motor Plus464 000 kr
Single Motor Extended Range Core489 000 kr
Single Motor Extended Range Plus529 000 kr
Single Motor Extended Range Ultra567 000 kr
Twin Motor Performance Plus559 000 kr
Twin Motor Performance Ultra597 000 kr
Annons
Annons
Rulla till toppen