Innehåll
Mindre än XC40 – men rymmer nästan lika mycket
Minsta klimatavtrycket hittills
Säljs i tre varianter – upp till 428 hästkrafter
– Snabbaste Volvon någonsin
– EX30 Cross Country kommer 2024
– Det blir storsäljaren
Så mycket kostar Volvo EX30
Fakta & tekniska data
Prislista
Redan i november 2022 fick vi se en skymt av EX30 under lanseringen av EX90, men nu är Volvos minsta suvmodell någonsin officiell. Det rör sig om volymbilen som ska låta Volvo öka sin globala försäljning rejält. 2025 siktar man på att dubblera 2022 års siffra till 1,2 miljoner bilar, varav en majoritet ska vara EX30.
Utseendet är likt Polestars nyligen lanserade suvcoupéer 3 och 4, men Volvo EX30 bygger till skillnad från dem varken på Volvos SPA1-plattform eller ägaren Geelys ”premiumplattform” SEA1 med en systemspänning på 800 volt. I stället rör det sig om den lite enklare 400-voltaren SEA2 som är avsedd för mindre bilar. Därmed delar den nya Volvon mycket med koncernkamraterna Smart #1 och #3 samt Zeekr X.
Mindre än XC40 – men rymmer nästan lika mycket

Jämfört med dagens Volvo XC40 och C40 Recharge är den 4 233 mm långa och 1 549 mm höga EX30 både kortare (-207 mm) och lägre (-103 mm). Bredden är däremot så gott som identisk: 2 032 mm inkluderande backspeglarna (-2 mm). Eftersom den är kortare blir lastutrymmet under insynsskyddet också mindre än i XC40 och C40: 400 liter jämfört med 444 respektive 413.

Att säkerheten ska vara på topp i en Volvo är sedan gammalt och EX30 har många system för detta. Ett som är helt nytt är ”Door Opening Alert” som varnar om en dörr håller på att öppnas framför en förbipasserande cyklist – en vanlig olycka i städer. Om det låter bekant för VAG-föraren så noterar testchef Mikael Johnsson att Audi demonstrerade det mycket snarlika ”Exit warning” för oss redan för åtta år sedan.
Minsta klimatavtrycket hittills
EX30 ska också ha det minsta klimatavtrycket för någon Volvo hittills. Sett utifrån ett livscykelperspektiv med en körsträcka på 20 000 mil ska bilen orsaka koldioxidutsläpp på ”under 30 ton” om den laddas med den europeiska elmixen (EU27).
Det är en minskning med en fjärdedel jämfört med XC40 och C40 Recharge, något Volvo åstadkommit genom att använda mer återvunna material i EX30. 25 procent av aluminiumet, 17 procent av stålet och 17 procent av plasten i bilen ska vara antingen återvunnet eller förnyelsebart.
Volvo EX30 säljs i tre varianter – upp till 428 hästkrafter

Volvo EX30 lanseras med tre olika drivlinor: fyrhjulsdrivna Twin Motor Performance samt bakhjulsdrivna Single Motor Extended Range och Single Motor. Bäst räckvidd av dessa har mellanalternativet som ska komma som bäst 48 mil på en laddning enligt WLTP-normen.
Snabbaste Volvon någonsin
Med dubbla elmotorer och en systemeffekt på 428 hästar och 543 Newtonmeter klarar Twin Motor-varianten 0–100 km/h på 3,6 sekunder. Det gör varianten till den snabbaste Volvon hittills. Men, precis som i resten av Volvos modellprogram spärras toppfarten till 180 km/h.
Volvo EX30 Cross Country kommer 2024

Vid lanseringen i Milano berättade Volvo också att de även kommer med en Cross Country-variant nästa år. Den får förhöjd markfrigång och tuffare kaross med skärmbreddare och svarta panelen. Fälgarna blir också svarta och kan fås med terrängdäck.
Volvo EX30 Cross Country är Volvos första el-suv, enligt Volvo själva. Någon mer exakt specifikation för EX30 Cross Country fick vi inte – dagens pressmaterial från Volvo antyder bara att varianten ska vara gjord för ”stora äventyr”.
Det blir storsäljaren

Storsäljaren lär däremot bli instegaren EX30 Single Motor med 272 hästar, som använder koboltfria litiumjärnfosfatbatterier (LFP). Det offrar energiinnehåll och därmed räckvidd (344 km), men i gengäld blir paketet billigare – och så kan man som ägare ladda till 100 procent utan oro för batterihälsan.
Dessutom kan också Single Motor snabbladdas fortast: 10–80 procent ska ta 26 minuter. I gengäld är hemmaladdningen (AC) lite klenare, 11 kW trefas i stället för 22.
Så mycket kostar Volvo EX30

Grundpriset för EX30 Single Motor landar på 429 000 kr, vilket är hela 152 000 billigare än XC40 Recharge Single Motor, som förvisso har 125 km längre räckvidd. Även när vi tittar på värstingvarianten Twin Motor gäller ungefär samma pris och räckviddsskillnad, samtidigt som EX30 Twin Motor alltså är snabbare än sitt storasyskon.
Volvo EX30 går att beställa nu på nätet, med produktionsstart i Kina senare i år. De första kundleveranserna är sedan tänkta att ske i början av 2024.
Fakta: Volvo EX30
Drivlina | Twin Motor Performance | Single Motor Extended Range | Single Motor |
Drivning | Fyrhjulsdrift | Bak | Bak |
Systemeffekt | 428 hk (315 kW) | 272 hk (200 kW) | 272 hk (200 kW) |
Vridmoment | 543 Nm | 343 Nm | 343 Nm |
Acceleration 0–100 km/h | 3,6 sek | 5,3 sek | 5,7 sek |
Toppfart | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Batterikapacitet brutto | 69 kWh | 69 kWh | 51 kWh |
Batterikapacitet netto | 64 kWh | 64 kWh | 49 kWh |
Batterityp | NMC | NMC | LFP |
Max laddeffekt DC | 153 kW | 153 kW | 134 kW |
Laddtid 10–80 % (DC) | 26,5–28 min | 26,5–28 min | 26 min |
Max laddeffekt AC | 22 kW | 22 kW | 11 kW |
Laddtid 0–100% (AC) | 4 tim (32 A trefas) | 4 tim (32 A trefas) | 6 tim (16 A trefas) |
Räckvidd (WLTP) | Upp till 460 km | Upp till 480 km | Upp till 344 km |
Förbrukning (WLTP) | 16,7 kWh/100 km | 15,7 kWh/100 km | 16,3 kWh/100 km |
Tjänstevikt | 1 943 kg | 1 830 kg | 1 833 kg |
Dragvikt | 1 600 kg | 1 400 kg | 1 000 kg |
Grundpris | 559 000* kr | 489 000** kr | 429 000** kr |
** Med utrustningspaketet Core.
Priser: Volvo EX30
Modellvariant | Listpris |
---|---|
Single Motor Core | 429 000 kr |
Single Motor Plus | 464 000 kr |
Single Motor Extended Range Core | 489 000 kr |
Single Motor Extended Range Plus | 529 000 kr |
Single Motor Extended Range Ultra | 567 000 kr |
Twin Motor Performance Plus | 559 000 kr |
Twin Motor Performance Ultra | 597 000 kr |