Världens största test av elbilar genomförs två gånger om året, i sommar- och vinterklimat, av Norges Automobil-Forbund och deras tidning Motor
Årets sommartest pågår i skrivande stund och omfattar 32 elbilar. I går gjordes räckviddstestet. Med molnfritt väder, 20 grader i låglandet och 15 grader på fjället trodde Förväntades många bilar nå ner till sin officiella WLTP-förbrukning, men icke – de flesta misslyckades.
– Optimismen som vädret gav upphov till försvann dock tråkigt tidigt, skriver tidningen.
Tesla Model S vinner före Polestar 2
Längst kom Tesla Model S Long Range. Den ska klara 634 km enligt WLTP, men kom hela 672 km och slog därmed den tidigare rekordhållaren Tesla Model 3 Long Range.
Näst längst kom den nya versionen av Polestar 2 med ny motor, nytt batteri och bakhjulsdrift. P2:an kom 602 km, vilket är något under den officiella siffran på 615 km.
Xpeng G9 och Xpeng P7 överlevererade mest. De kom längst i förhållande till angiven räckvidd. Även Nissan Ariya överlevererade rejält och kom 47 km längre än angivet.
Toyota och BYD har problem med räckvidden
Toyotas nya elbil bZ4X och syskonet Subaru Solterra fortsätter underprestera i tester. Framhjulsdriva Toyota bZ4X kom 14 procent kortare (69 km) än sin officiella räckvidd. Under testet körs bilarna till de stannar helt och bärgas sedan från platsen. Toyota kan alltså inte skylla på en extra stor elektrisk reservtank som dessutom ska vara borttagen nu efter att en mjukvaruuppdatering gjorts. Att Toyota jobbar med räckviddsproblemet är tydligt då den fyrhjulsdrivna versionen av bZ4X bara kom 3 procent kortare än angiven räckvidd.
Även BYD Han, BYD Atto 3 och Nio EL7 underpresterade rejält i förhållande till sin WLTP-räckvidd.
Läs även: Alrik: Därför kan Toyotas elbil vara nutidens största bilflopp
Läs även: Test: Så mycket kortare kommer din elbil på vintern

Plats | Bilmodell | WLTP (km) | Testresultat (km) | Avvikelse (%) | Förbrukning kWh/100 km |
---|---|---|---|---|---|
1 | Tesla Model S Long Range (4WD) | 634 | 672 | 6 % | 14,4 |
2 | Polestar 2 (RWD) | 615 | 602 | −2 % | 13,9 |
3 | Nio ET7 (4WD) | 580 | 589 | 2 % | 19,5 |
4 | Xpeng G9 (4WD) | 520 | 588 | 13 % | 18,9 |
5 | Nissan Ariya (2WD) | 533 | 581 | 9 % | 13,4 |
6 | BMW i7 (4WD) | 594 | 581 | −2 % | 18,1 |
7 | Mercedes EQE 350 (4WD) | 579 | 578 | 0 % | 16,3 |
8 | Mercedes EQS SUV 580 (4WD) | 577 | 577 | 0 % | 18,7 |
9 | Hyundai Ioniq 6 (RWD) | 614 | 567 | −8 % | 13,5 |
10 | Xpeng P7 (4WD) | 505 | 557 | 10 % | 13,7 |
11 | Tesla Model X Plaid (4WD) | 543 | 546 | 1 % | 16,8 |
12 | Nio ET5 (4WD) | 590 | 542 | −8 % | 16,2 |
13 | Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD) | 536 | 529 | −1 % | 19,5 |
14 | Voyah Free (4WD) | 500 | 510 | 2 % | 19,3 |
15 | Hongqi E-HS9 (4WD) | 515 | 500 | −3 % | 21,8 |
16 | Mercedes EQB 250 (FWD) | 452 | 460 | 2 % | 14,5 |
17 | BYD Han (4WD) | 521 | 452 | −13 % | 19,2 |
18 | Tesla Model Y Standard Range (RWD) | 455 | 449 | −1 % | 12,9 |
19 | Neo EL7 (4WD) | 509 | 444 | −13 % | 17,2 |
20 | Toyota bZ4x (4WD) | 459 | 444 | −3 % | 14,0 |
21 | MG 4 (RWD) | 435 | 440 | 1 % | 14,4 |
22 | Toyota bZ4x (FWD) | 503 | 434 | −14 % | 14,2 |
23 | Kia EV6 GT (4WD) | 424 | 424 | 0 % | 18,3 |
24 | BMW iX1 xDrive30 (4WD) | 428 | 420 | −2 % | 15,7 |
25 | JAC e-JS4 (FWD) | 433 | 400 | −8 % | i u |
26 | MG Marvel (RWD) | 402 | 397 | −1 % | 16,7 |
27 | MG 5 (FWD) | 380 | 396 | 4 % | 15,8 |
28 | Volkswagen ID.Buzz (RWD) | 408 | 396 | −3 % | 19,1 |
29 | DS 3 E-Tense (FWD) | 403 | 383 | −5 % | 13,4 |
30 | BYD Atto 3 (FWD) | 420 | 364 | −13 % | 19,4 |
31 | Jeep Avenger (FWD) | 395 | 363 | −8 % | 14,1 |
32 | Subaru Solterra (AWD) | 416 | 361 | −13 % | 17,1 |