Test: Verklig räckvidd för 32 elbilar

Inte ens i sommarvärme klarar många elbilar den officiella räckvidden. Sämst är Toyota bZ4x – igen.
Annons

Världens största test av elbilar genomförs två gånger om året, i sommar- och vinterklimat, av Norges Automobil-Forbund och deras tidning Motor

Årets sommartest pågår i skrivande stund och omfattar 32 elbilar. I går gjordes räckviddstestet. Med molnfritt väder, 20 grader i låglandet och 15 grader på fjället trodde Förväntades många bilar nå ner till sin officiella WLTP-förbrukning, men icke – de flesta misslyckades.

– Optimismen som vädret gav upphov till försvann dock tråkigt tidigt, skriver tidningen

Tesla Model S vinner före Polestar 2

Längst kom Tesla Model S Long Range. Den ska klara 634 km enligt WLTP, men kom hela 672 km och slog därmed den tidigare rekordhållaren Tesla Model 3 Long Range.

Näst längst kom den nya versionen av Polestar 2 med ny motor, nytt batteri och bakhjulsdrift. P2:an kom 602 km, vilket är något under den officiella siffran på 615 km.

Xpeng G9 och Xpeng P7 överlevererade mest. De kom längst i förhållande till angiven räckvidd. Även Nissan Ariya överlevererade rejält och kom 47 km längre än angivet.

Toyota och BYD har problem med räckvidden

Toyotas nya elbil bZ4X och syskonet Subaru Solterra fortsätter underprestera i tester. Framhjulsdriva Toyota bZ4X kom 14 procent kortare (69 km) än sin officiella räckvidd. Under testet körs bilarna till de stannar helt och bärgas sedan från platsen. Toyota kan alltså inte skylla på en extra stor elektrisk reservtank som dessutom ska vara borttagen nu efter att en mjukvaruuppdatering gjorts. Att Toyota jobbar med räckviddsproblemet är tydligt då den fyrhjulsdrivna versionen av bZ4X bara kom 3 procent kortare än angiven räckvidd.

Även BYD Han, BYD Atto 3 och Nio EL7 underpresterade rejält i förhållande till sin WLTP-räckvidd.

Läs även: Alrik: Därför kan Toyotas elbil vara nutidens största bilflopp

Läs även: Test: Så mycket kortare kommer din elbil på vintern

Foto: Tommy W. Christiansen / NAF / Motor
PlatsBilmodellWLTP (km)Testresultat (km)Avvikelse (%)Förbrukning kWh/100 km
1Tesla Model S Long Range (4WD)6346726 %14,4
2Polestar 2 (RWD)615602−2 %13,9
3Nio ET7 (4WD)5805892 %19,5
4Xpeng G9 (4WD)52058813 %18,9
5Nissan Ariya (2WD)5335819 %13,4
6BMW i7 (4WD)594581−2 %18,1
7Mercedes EQE 350 (4WD)5795780 %16,3
8Mercedes EQS SUV 580 (4WD)5775770 %18,7
9Hyundai Ioniq 6 (RWD)614567−8 %13,5
10Xpeng P7 (4WD)50555710 %13,7
11Tesla Model X Plaid (4WD)5435461 %16,8
12Nio ET5 (4WD)590542−8 %16,2
13Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD)536529−1 %19,5
14Voyah Free (4WD)5005102 %19,3
15Hongqi E-HS9 (4WD)515500−3 %21,8
16Mercedes EQB 250 (FWD)4524602 %14,5
17BYD Han (4WD)521452−13 %19,2
18Tesla Model Y Standard Range (RWD)455449−1 %12,9
19Neo EL7 (4WD)509444−13 %17,2
20Toyota bZ4x (4WD)459444−3 %14,0
21MG 4 (RWD)4354401 %14,4
22Toyota bZ4x (FWD)503434−14 %14,2
23Kia EV6 GT (4WD)4244240 %18,3
24BMW iX1 xDrive30 (4WD)428420−2 %15,7
25JAC e-JS4 (FWD)433400−8 %i u
26MG Marvel (RWD)402397−1 %16,7
27MG 5 (FWD)3803964 %15,8
28Volkswagen ID.Buzz (RWD)408396−3 %19,1
29DS 3 E-Tense (FWD)403383−5 %13,4
30BYD Atto 3 (FWD)420364−13 %19,4
31Jeep Avenger (FWD)395363−8 %14,1
32Subaru Solterra (AWD)416361−13 %17,1
Annons
Annons
Rulla till toppen