Volvo 784 GLE med 5,7-liters V8 till salu

Varför satte Volvo aldrig in en V8:a i 760 GLE? Hur bra det hade blivit visar bilbygget Volvo 784 GLE som nu säljs på auktion.
Annons

Volvos toppmodeller under 1980-talet var Volvo 760 GLE och 780 GLE, båda med en 2,8-liters V6:a (B28) som gick mjukt men redan då ansågs lite klen. Att det hade rymts en starkare V8:a i 760 GLE är uppenbart när man ser bilbygget Volvo 784 GLE.

Den har en 5,7-liters V8 från Camaro som ger helt annan prestanda.

– En sleeper, en riktig ulv i fårakläder. Bilen låter fantastiskt och erbjuder mer än tillräckligt med vridmoment, uppger Bilwebauctions som säljer bilen på auktion.

Bilen är utrustad med automatlåda och till synes även en nyare variant av airbagratt.

Det är inte bara kraftresurserna som är i topp utan även skicket.

– Den här bilen kan betraktas som en utställningsbil på grund av dess exceptionella skick. Den behöver inga reparationer, uppger Bilwebauctions. 

Camaromotorn är mer specifikt en 5,7-liters Chevrolet ”LT1”, som tillhör den andra generationen av tillverkarens oerhört långlivade small-block familj av V8-motorer.

Bilen såldes ny i USA där den fick en Camaromotor som bara gått 1500 mil innan den hamnade i Volvon. Den nya motorn har 218 hästkrafter, vilket kan jämföras med 156 hk med originalmotorn. Den stora skillnaden är dock vridmomentet. Detta specificeras dock inte av Bilwebauctions värderingsman, men enligt fabriksuppgift ska det röra sig om 441–454 Nm beroende på årsmodell (1993–97).

Budgivningen förväntas sluta mellan 180 000 och 220 000 kronor.

Annons
Annons
Rulla till toppen