Är det här den extremaste Forden någonsin?

Extremare än GT3-racern den baseras på. Mustang GTD har lösningar som inte ens tillåts på tävlingsbanan.
Annons

Ford Mustang GTD är utvecklad parallellt med den kommande racerbilen Mustang GT3 som ska köras på Le Mans nästa år. Det innebär ett extremt fokus på bankörning även om bilen är gatlegal.

– Vi konstruerade inte en vägbil för banan, vi skapade en racerbil för vägen. Mustang GTD tar racingteknologi från vår Mustang GT3 racerbil, lindar in den i en Mustang-kaross i kolfiber och släpper lös den för gatan, säger Jim Farley, Fords vd och koncernchef.

Namnet GTD är en hyllning till racingklassen GTD, en klass som bygger på kategorin FIA GT3. Bilen är frukten av ett samarbete mellan Ford och det kanadensiska företaget Multimatic som gör komponenter åt bilindustrin.

Gramjägare! Till och med hästen är gjord i kolfiber.

Hjärtat i Ford Mustang GTD är så klart en V8:a – kompressormatad på 5,2 liter, vilket ger över 800 hästkrafter. Kraften trycks ner i backen med hjälp av en åttastegad dubbelkopplingslåda och en gigantisk vinge som genererar enormt marktryck.

Väldigt många komponenter är gjorda i kolfiber och konstruktörerna har lyckats få till viktfördelningen 50/50. Den som vill ha det bästa av det bästa kan köpa till ett aerodynamikpaket som ger ett underrede i kolfiber och hydrauliskt styrda frontklaffar som styr luftflödet tillsammans med den aktiva bakvingen.

Trots relativt låg vikt och högt marktryck behövs keramiska bromsar för att hålla varvtiderna varv efter varv – eller alla kurvor på Nürburgring. Målet för Ford är att sätta en tid under sju minuter med Mustang GTD. De uttrycker även ambitionen på ett annat sätt: ”Den ska gå som helvete”.

Stolarna kommer föga fårvånande från Recaro och ratten har växelpadlar. Reglage i titan spar några gram, men är framför allt väldigt tuffa.

Ford kommer bara att tillverka Mustang GTD i en begränsad – ännu icke angiven – upplaga. De skriver i sitt pressmeddelande att kunderna inte kan räkna med att få ett exemplar bara för att de beställer bilen. Priserna startar på motsvarande strax över tre miljoner svenska kronor i USA. Med andra ord: förmodligen över fyra miljoner kronor i Sverige.

Sprängskissen visar tekniken under skalet: semiaktiv fjädring, motorsportinspirerad hjälpram med rörprofil i bak och teknik som överglänser racingreglementet. Den förstnämnda lösningen är dock inte där för att korta varvtider, utan snarare för att ge bilen en bekväm väghållning i vardagstrafik.
Annons
Annons
Rulla till toppen