Renault Scenic E-Tech: en ny era

Bilen som vi tidigare kände som minibuss har hakat på trenden och blivit suv. Dessutom blir den enbart eldriven.
Annons

Bilen som började sitt liv för 27 år sedan som bensindriven minibuss har nu blivit uteslutande eldriven och ”suvifierad”.

Den pånyttföda familjebilen kommer med två batteristorlekar – 60 kWh och 87 kWh. Det lilla är av samma typ som sitter i Renault Megane E-tech 100% Electric och ger 170 hästar och en räckvidd på 420 km. 

Hela 80 procent av materialen i instrumentpanelen är av återvunna material. Kupén i sin helhet består till 26 procent av återvunna material. 

Det stora batteriet ger 620 km i räckvidd och är den version av Renault Scenic som i första hand lanseras i Sverige. Motorn mäktar med 220 hk och förbrukningen beräknas ligga på 14,6 kWh/100 km. Snabbladdning på 150 kW är möjlig. 

Nya Renault Scenic är rymlig på insidan.

Jämfört med Renault Megane E-tech 100% Electric är nya Scenic betydligt rymligare – den är hela 27 cm längre samt att axelavståndet har utökats, vilket ger baksätespassagerarna mer benutrymme. 

Dubbla 12-tumsskärmar och inbyggd Google Automotive ger en användarupplevelse god nog att underhålla den minst underhållna av oss, och sju krockkuddar samt 30 säkerhetssystem ser dessutom till att förhöja säkerheten inne i bilen. 

Med baksätet fällt rymmer lastutrymmet 1 670 liter.

Inga priser är fastställda i detta nu men lansering och säljstart av Renault Scenic E-Tech 100% Electric i Sverige sker i början av 2024. 

Standard räckviddLång räckvidd
125 kW-motor160 kW-motor
60 kWh-batteri87 kWh-batteri
Vridmoment: 280 NmVridmoment: 300 Nm
Max DC-laddning: 130 kWMax DC-laddning: 150 kW
Räckvidd: > 420 km (WLTP)Räckvidd: 620 km (WLTP)
0-100 km/h: 9,3 sek0-100 km/h: 8,4 sek
Annons
Annons
Rulla till toppen