Saab EX byggdes av Saab-entusiasten och bilbyggaren Per Ekstrøm i Oslo. Han ville göra något speciellt inför Saabs 50-årsjubileum 1997. Saab-ledningen i Trollhättan var med på noterna och gav sitt stöd.
Per Ekstrøm utgick från ett Saab 9000-chassi och plockade mycket delar från Saab 900. Bakrutan kommer från 900 Cabriolet och taket är sänkt med sju centimeter.
Motorn är Saabs välbekanta 2,3-liters turbo och har gått 15 400 mil. Men sedan bygget blev klart har Saab EX bara söndagskörts försiktigt.

– Den här bilen är en fantastisk huvudvändare, som drar till sig positiv uppmärksamhet vid varje bensinstation eller klassiskt bilevenemang där den vida överglänser alla vanliga italienska superbilar, uppger Bonhams som säljer den unika Saaben på auktion.
Byggkvaliteten sägs vara exceptionell och bättre än i en modern serietillverkad bil.


Bonham uppskattar ett slutpris mellan 700 000 och 1,1 miljoner kronor. Det skulle göra bilen till världens näst dyraste Saab efter den Saab 900 Turbo 16 Cabriolet Cabriolet som gått mindre än 40 mil.