Stockholms stad backar om miljözon 3

Nu backar Stockholms stad om miljözon 3 i Gamla stan. Det rödgröna styret har tagit till sig av den kritik som har lagts fram och nu ändrar man plan.
Annons

I somras tillkännagav Stockholms stad att miljözon 3 i Gamla stan står för dörren. Klassningen är sträng och innebär att i princip endast elbilar och avgasbilar med låga utsläpp tillåts, som uppfyller utsläppskraven för Euro 6. Nu backar Stockholms stad. 

Syftet med begränsningen var att minska antalet avgasbilar i omlopp. Men nu efter att studerat frågan ytterligare har det rödgröna styret valt att titta på alternativa lösningar. Bland annat efter protester från företagare, bussnäringen och boende i Gamla stan. 

I stället ska Gamla stan bli en så kallad stadsmiljözon. I praktiken kommer stadsdelen anpassas efter gående och cyklister. Hastigheterna sänks och det blir fler vistelseytor. 

– Vi har utrett frågan om miljözon klass 3 och kommit fram till att det här är en mycket bättre lösning. Det största problemet i Gamla stan är att alldeles för stor yta domineras av bilar och parkeringar, i stället för stadsliv och mänskliga möten, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP), i ett pressmeddelande

Utöver ovannämnda åtgärder kommer även hundratals parkeringar försvinna. Samtliga parkeringsplatser på Mälartorget, Kornhamnstorg, Storkyrkobrinken, Lilla Nygatan, Munkbrogatan och Munkbrotorget tas bort, plus en tredjedel av Skeppsbron. 

För de boende fokuseras parkering till övriga Skeppsbron. Det kommer även finnas parkeringsmöjligheter vid Slottskajen och Slottsbacken. 

– Att den rödgröna majoriteten nu backar är en seger för förnuftet, men ett fiasko som skapat stor oro, kommenterar oppositionsborgarrådet Dennis Westin, enligt en artikel på bussmagasinet.se

En tillämpning av miljözon 3 i Stockholm city är ännu under utredning. 

Annons
Annons
Rulla till toppen