Nya Citroën ë-C3: Den billiga elbilen

Så beskriver åtminstone Citroën själva sin nylansering – den eldrivna ë-C3, en bil som ”utmanar regelboken för en europeiskt byggd och designad småbil.”
Annons

Detta är den fjärde generationen av C3 och innebär ett nytt kapitel för den franska tillverkaren. 

– Att erbjuda prisvärda fordon har alltid varit en stor del av Citroëns DNA, berättar Thierry Koskas, vd för Citroën. 

– Men kundens förväntningar för småbilar har förändrats, inte minst till följd av en ökad efterfrågan på suv:ar och ett ökat sug efter elbilar i och kring våra städer. Det har blivit allt svårare för europeiska tillverkare att möta dessa förväntningar. Men Citroën vågar leda vägen och göra precis detta med sin nya, helelektriska ë-C3 för europeiska kunder: en fräsch, vass och komfortabel småbil som är fullutrustad, designas med Europa i åtanke. Och samtidigt väldigt prisvärd med priser från 23 300 euro. 

För första gången på en produktionsbil presenterar Citroën sin nya och ovala logga. Nya Citroën ë-C3 erbjuds i fem färger: Montecarlo Blue, Elixir Red, Polar White, Mercury Grey samt Perla Nera Black.

Citroën ë-C3 planeras hamna hos bilhandlarna under det andra kvartalet 2024. Framåt 2025 väntas även en ë-C3 med 200 km i räckvidd, för 19 990 euro. Några svenska priser finns inte i dagsläget.

Citroën ë-C3 har en lastvolym på 310 liter.

En högst bekväm nyhet är att bilen är utrustad med Citroën Advanced Comfort Suspension som standard. Detta, tillsammans med Citroën Advanced Comfort Seats, kan beskrivas som en åktur på en flygande matta – åtminstone om man ska tro på pressreleasen. 

På insidan har Citroën valt att använda enkla material för att ge en familjär känsla, som att befinna sig i sitt vardagsrum. Dessutom är den rymligare på insidan i alla led jämfört med föregångaren. 

En ”kaffepaus”-notis ska påminna föraren om att ta en kort rast efter två timmars körning i 65 km/h eller mer.

Och nu till det nyttiga du har väntat på – räckviddssiffror. Elmotorn ligger på 83 kW (113 hk), som tillsammans med 44 kWh-batteriet ger upp till 320 km i räckvidd (WLTP). Med 100 kW-laddning tar det 26 minuter från 20 till 80 procents kapacitet.

Japp, siffror på 0–100-tiden har vi också: det tar något blygsamma elva sekunder till 100 km/h. Toppfarten rapporteras ligga på 135 km/h. Har du inte bråttom är det här alldeles perfekt. Och för ovannämnt pris är det ännu … perfektare.

Annons
Annons
Rulla till toppen