Visst är det smidigt att inte behöva skifta hjul på våren och hösten, och det är en anledning till att året runt-däck blivit alltmer populära. Dessutom levereras en hel del nya bilar med året runt-däck, till exempel från Volvo.
Vi har i våra tester konstaterat att året runt-däck ger länge bromssträcka på vintern. Nu har Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) och Folksam kommit fram till liknande resultat i en gemensam studie. De understryker att däcken är sämre än säsongdäck både på sommaren och vintern.
I studien har 14 olika året runt-däck testats på is, snö och barmark och jämförts med dubbfria vinterdäck av både nordisk och europeisk typ samt sommardäck. Testerna genomfördes 2022 på Nokians testbana utanför Ivalo i norra Finland respektive på Anderstorp motorbana.
Bland de 14 testade däcken var elva godkända för användning vintertid och märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga”. Tre däck var inte godkända som vinterdäck men via e-handel ändå fullt möjliga att köpa i Sverige.
På snö var bromssträckan för vintergodkända året runt-däck cirka 10–30 procent längre än för ett nordiskt vinterdäck. Genomsnittet var 15 procent. Ett icke-godkänt året runt-däck hade en bromssträcka som var upp emot 40 procent längre.
På is var bromssträckan 25–50 procent längre än för det nordiska vinterdäcket, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta året runt-däcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50 procent längre bromssträcka.
På barmark sommartid var bromssträckan 5–30 procent längre både på torr och våt asfalt jämfört med sommardäcket.
– VTI anser att det är olämpligt att köra på året runt-däck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar, säger Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI som lett studien.
En slutsats av testerna är att vissa året runt-däck presterar mycket likt dubbfria vinterdäck och andra är mycket lika sommardäck, men inget fungerar bra året runt. Från våra egna tester kan vi konstatera att året runt-däck generellt blir bättre, men vi avråder ändå från att använda dem i svenskt klimat.