Parkerade elbilar ska balansera elnätet

Bilar som står parkerade ska bidra till att balansera elnätet. Göteborg Energi rullar i gång flera utvärderingsprojekt i samarbete med Volvo Cars och Polestar.
Annons

Elbilar som skickar tillbaka ström till elnätet är något som tittas på i allt större utsträckning. Göteborg Energi arbetar nu på ett projekt i samarbete med Volvo Cars och Polestar kring just fordon-till-elnät, eller vehicle to grid (V2G).

Business Region Göteborg skriver att elbehovet i Göteborg väntas växa med 600 MW fram till 2035, alltså 600 000 kW. Att vi i Sverige nu har över en halv miljon laddbara bilar, med en samlad batterikapacitet på över 11 000 MWh, kan V2G-lösningar bidra till att snabba på energiomställningen.

Att genomsnittsbilen står parkerad större delen av tiden gör V2G-lösningar desto mer aktuella. 

– Därför känns det både naturligt och inspirerande att samarbeta med ledande elbilstillverkare och andra aktörer kring framtidens flexibilitetslösningar, säger Lars Edström, vd för Göteborg Energi Elnät.

– Uppskattningsvis kan i framtiden upp till 20 procent av behovet av flexibilitet täckas av fordon-till-nät, så potentialen är väldigt stor. 

Projekten som tittas på har olika fokusområden: Bland annat dubbelriktad laddning i samarbete med Volvo Cars, alltså hur en villaägare kan bidra till elnätet med sin elbil samt hur fordon kan användas för att balansera elnäten. 

Testfasen tillsammans med Polestar inleds våren 2024 där en stor flotta Polestar 3 ingår. 

Volvo testar fordon-till-elnät i Göteborg
Polestar 3 värmetestas – snart i produktion
Premiär: Polestar 3 – sportigt för hela familjen
Annons
Annons
Rulla till toppen