Veteranbilsägare rasar mot EU:s skrotningslag

Ska man behöva skrota sin veteranbil bara för att den inte klarar besiktningen? ”Hot mot fordonshobbyn!”, menar MHRF.
Annons

EU-kommissionen vill införa en förordning som kallas ELV-direktivet (End of Life Vehicle). Det innebär i korthet att bilar som inte klarar en besiktning klassas som uttjänta och därmed är avfall som ska skrotas.

– Att betrakta bilar som inte klarar besiktning, eller är kostsamma att renovera, som avfall omöjliggör hela motorhobbyn, menar Anders Ydstedt, ordförande i Kungliga Automobil Klubbens expertråd.

– Man kan jämföra med andra kulturskatter. Det skulle krävas enorma insatser att återställa Colosseum i Rom eller Parthenon i Aten till ursprunglig standard men ingen skulle komma på tanken att därför betrakta detta som avfall.

Det finns ett undantag i ELV-direktivet om historiska fordon, men det täcker inte alla samlarbilar, till exempel så kallade youngtimers.

Ett annat problem, menar Motorhistoriska Riksförbundet, är att myndigheter kan beslagta samlarbilar helt utan ersättning.

– Som fordonsägare blir du skyldig att lämna ifrån dig ditt fordon och ska bötfällas om du inte följer förordningen. Inte nog med att äganderätten fråntas dig, det sker dessutom helt utan ersättning, säger Jan Tägt, sakkunnig inom fordon och regelverk på MHRF.

Anders Ydsted på KAK menar att bilindustrin redan är föregångare när det gäller avfallshantering.

– I dagsläget återvinns 95 procent av en bil vid skrotning. Bilbranschen är en föregångare inom cirkulära affärsmodeller.

Stockholm förbjuder raggarrundan på Sveavägen
Ur-Land Rovern hittad och körd över öknen
Volvo köper tillbaka rekord-P1800 som gått en halv miljon mil
Annons
Annons
Rulla till toppen