Så länge kan elbilen ”tomgångsköras” i vinter

Efter kö- och snökaoset på E22 har diskussionen om risken att fastna med elbilar tagit fart igen. Hur lång tid kan elbilen stå i kö utan att få slut på ström?
Annons

Den ungerska biltidningen Villanyautósok testade i början av förra året energiåtgången för att hålla värmen i kupén på en Tesla Model 3 Standard Range+, med och utan värmepump. Deras resultat ger oss en fingervisning om hur länge elbilen klarar sig utan laddning om vägen korkar igen.

Testet gjordes i minus nio grader och längs en rutt på en timme och 10 mil. Temperaturen i bilen var 21 grader och förarens sätes- och rattvärme var påslagen. Förbrukningen för att hålla föraren varm separerades från drivningen av bilen.

Den siffran man får då skulle stå för den absoluta merparten av förbrukningen om man fastnar i en kö. Utöver energibehovet för uppvärmning drar dock även saker som exempelvis eventuell laddning av mobila enheter och bilens strålkastare ström. Men som alltid påverkas förbrukningen av världigt många parametrar och siffrorna får ses som ungefärliga.

Bilarnas förbrukning som testet gav ser ni i tabellen nedan.

ModellEnergiåtgång, kW
Tesla Model 3 utan värmepump1,4
Tesla Model 3 med värmepump0,6*
*Notera att siffran för klimatanläggningens förbrukning är mätt under körning. Vissa värmepumpssystem kan i i teorin utnyttja värmen som produceras av motor och batteri under färd för att hjälpa till att hålla temperaturen i kupén.

Förbrukningen varierar tydligt mellan de två bilarna och värmepump är definitivt en fördel om man blir fast på motorvägen. Det är dock standardutrustning på Model 3 nu för tiden.

Hur länge kan jag stå i kö med elbilen?

Bilarnas ”tomgångsförbrukning” mättes på var två Tesla Model 3 Standard Range+. Här syns en i samband med vårt test där den ställdes mot Kia e-Niro, nya Volkswagen Golf och ID.3. FOTO: Peter Gunnars

Tar vi resultatet från Ungrarnas test och applicerar det på modellerna i fråga får vi en uppskattning av tiden som elbilarna kan stå i kö utan att få slut på ström.

ModellTomgångstid från fullt batteri
Tesla Model 399 timmar
Tesla Model 3 Long Range129 timmar
Baserat på förbrukningstestet kan vi se ungefär hur länge Tesla Model 3, och klarar av att stå på tomgång. I exemplen räknar vi på att bilen har värmepump då det är standardutrustning numera.

Sedan mätningarna gjordes har Model 3 fått diverse uppdateringar men de är inte allt för omfattande och borde inte påverka resultatet i någon särskilt stor utsträckning.

Att stå i kö med elbilen kan bli ett par nerviga timmar ifall den har ett batteri med låg energikapacitet. Skulle man däremot stöta på en kö med 20 procent kvar i en Tesla Model 3 i sitt billigaste utrförande har man ungefär 20 timmar på sig innan strömmen tar slut. För Model 3 Long Range blir det cirka 26 timmar.

Vi kan anta att många elbilars förbrukning på tomgång inte är allt för långt ifrån det spann som ungrarnas test mätt upp på de två Teslorna. Även om storlek på kupén, olika mängd glasytor, skillnader i klimatanläggningarnas utforming och diversie annat kommer påverka.

De flesta elbilar klarar då någonstans kring 15-17 timmar på tomgång för varje 10 kWh i batteriet, ifall bilen har värmepump. Utan värmepump sjunker siffran till 6-8 timmar. I en Tesla Model 3 Long Range motsvarar 10 kWh en batterinivå på lite under 15 procent.

ModellBatterikapacitet, netto
Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range
Polestar 2 Long Range Single Motor
79 kWh
Tesla Model 3/Y 57,5 kWh
Tesla Model 3/Y Long Range75 kWh
Volkswagen ID.4 Pro/GTX
Skoda Enyaq
Audi Q4 e-tron
77 kWh
Audi Q8 e-tron 55106 kWh
Kia EV6
Hyundai Ioniq 5/6 228 hk/325 hk
74 kWh
Här ser ni ett par populära elbilsmodellers användbara mängd ström i batteriet ifall det är fulladdat.
Annons
Annons
Rulla till toppen