Laddtest: Volkswagen ID.7 – bra fart?

Volkswagens just nu mest spännande modell får visa vad den går för vid laddstolpen. Så fort laddar Volkswagen ID.7!
Annons

Vi har redan provkört ID.7, något som ni kan hitta både som video och text. Längre fram kommer Volkswagen presentera det som torde bli svenskarnas favorit, Volkswagen ID.7 som kombi.

Vilken karossform bilen har spelar dock ingen roll för testet vi gör idag. Vi har plockat ut en Volkswagen ID.7 och ställt oss vid laddaren för att avgöra hur bra den är på att få i sig elektroner. Häng med!

Laddtest – ID.7 levererar

ID.7:s laddkontakt finner man på den högra bakskärmen.

Om batteriet är förvärmt lovar Volkswagen upp till 175 kW laddningseffekt. Förkonditionering av batteriet går att slå på manuellt eller startas automatiskt ifall man har en laddare inlagd i navigatorn.

I vårt test överskrider ID.7 Volkswagens officiella maxeffekt , och gör så över en ganska lång tid. Som mest kunde vi notera 185 kW i protokollen.

Efter cirka tio minuter börjar effekten minska kraftigt. Upp till 80 procent är Volkswagen ID.7 faktiskt lite långsammare än den ID.5 med en maximal effekt på bara 135 kW som vi laddtestat tidigare.

Batterikapaciteten var samma i de två bilarna men vädret var något bättre för ID.5.

Den dubbelriktade laddningen, Vehicle-to-grid, är en praktisk funktion för alla husägare med lämplig infrastruktur för solceller, laddboxar och ellagring. Det innebär att egenproducerad el kan lagras i bilen och matas tillbaka till hushållet vid behov.

I teorin går det också att ladda batteriet med billig el under natten och använda i hushållet under dagen.

För att undvika att ägarna blir strandsatta i sitt eget hem går bilens batteri aldrig under 20 procent.

Vid hemmaladdning via ett AC-uttag tar ID.7 som bäst emot 11 kW. Absolut bra, men inte bäst. Det räcker dock gott för de allra flesta.

Annons
Annons
Rulla till toppen