Tysk myndighet anklagar BMW för utsläppsfusk

Nytt fusk med BMW:s dieselmotorer? Den tyska myndigheten KBA undersöker saken. Upp emot 150 000 BMW-bilar kan vara drabbade – dessa motorer berörs.
Annons

Som rapporterats av Vi Bilägare, många tyska medier, men först av den tyska tidningen Bild, har den federala myndigheten Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) inlett ett formellt förfarande mot BMW. Biltillverkaren misstänks för att med hjälp av olagliga knep ha manipulerat avgasvärdena i några av sina dieselmotorer .

I januari 2024 konfronterades BMW återigen med officiella utredningar om möjlig manipulering av avgasutsläpp. Utredningarna baseras på tester som publicerades av Deutsche Umwelthilfe (DUH) i juni 2023, där flera äldre BMW-modeller visade sig ha betydligt ökade kväveoxidutsläpp. Som framgick först i januari inledde den tyska tillståndsmyndigheten därefter ett förfarande mot biltillverkaren i augusti 2023.

Det KBA hittat gäller de två dieselmotorerna i BMW X3 sDrive18d och X3 xDrive20d årsmod 2010–2014 med F25-karossen. Mätningar visar att bilarna släpper ut mindre kväveoxid när bland annat klimatanläggningen är avstängd. Händelsevis är funktioner som luftkonditionering vanligtvis deaktiverade under laboratorietester. Anmärkningen gäller alltså en otillåten avstängningsanordning. I EU-domstolen finns det sedan tidigare domar på detta otillåtna sätt att minska effekten i reduktionen av kväveoxider.

2019 avslutades ett liknande ärende mot BMW. Den gången utan att anklagelsen mot bedrägeri kunde bekräftas. Biltillverkaren hade enligt uppgift av misstag använt fel programvara i vissa modeller och klarade sig undan med böter på 8,5 miljoner euro för det påstådda missödet.

Det är i detta motoralternativ samt sDrive18d i andra generationens X3 som utsläppsmässiga oegentligheter har hittats.

Den här gången kan det röra sig om upp emot 100 000–150 000 bilar i Europa säger en talesperson från BMW. Enligt tidningen Bild skulle tillverkaren i mindre allvarliga fall bara behöva föra de berörda fordonen till ett lagligt tillstånd. ”Men om KBA anser att mjukvarutricken är bedrägliga kan tillverkaren få straffrättsliga och civilrättsliga konsekvenser.”

BMW Group menade initialt att inget nytt har framkommit och är övertygade om att den motorstyrenhet som används för avgasreningen uppfyller de rättsliga kraven. Enligt ADAC sade BMW att i hundratals ”parallella fall” har jämförbara stämningar avvisats av olika regionala domstolar i hela Tyskland. Men nu har BMW enligt Bild sagt att man ”Sett ett potentiellt problem med hållbarheten hos enskilda komponenter i avgasreningssystemet i hårdvaran för den aktuella fordonsmodellen.”

Ett officiellt beslut har hittills bara fattats för Tyskland och fallet är juridiskt sett fortfarande öppet. Enligt KBA samarbetar BMW med myndigheterna och har lämnat in en handlingsplan för uppdateringar av hård- och mjukvara. Denna lösning förväntas vara klar för användning i juni 2024.

BMW:s hemlighet ger superlåga NOx-utsläpp
”BMW fuskar också med dieselavgaserna”
BMW satsar på bensin och diesel – toppar med ny V8
Annons
Annons
Rulla till toppen