När den kinesiska biltillverkaren MG nu släpper en ny version av småbilen MG3 anser man den mogen nog att ta sig an hela Europa. Bilens föregångare har använt Storbritannien till att doppa tån i vattnet – vilket tydligen gav mersmak.
I Sverige har några märken istället lämnat detta B-segment, exempelvis Volkswagen med sin Polo, vilket MG säkert ser med tacksamhet. Men Toyota Yaris är kvar, som hybrid och allt.
4,11 m långa MG3 står rustad med ett hybridsystem även den, därtill ett till synes ganska avancerat och kraftfullt sådant. En 1,5-liters fyrcylinder på 102 hk/75 kW får här ordentligt med hjälp av en elmotor på 136 hk/100 kW.
Systemeffekten är hela 194 hk /143 kW. Växellådan är bara treväxlad men flera körlägen utlovas och drivlinan ser till att 100 km/h nås redan efter 8,0 sekunder. (Att jämföra med 9,7 för Yaris.)
Hybridbatteriet är på i sammanhanget stora 1,83 kWh. Det borde borga för lite längre sträckor på el och den officiella förbrukningen ligger på rimliga 4,4 l/100 km med koldioxidutsläppet på precis 100 g/km. Kort sagt verkar det finnas fog för att MG kallar systemet för ”Hybrid+”.
Nya MG3 har vuxit jämfört med föregångaren och för klassen bra utrymmen utlovas. Hög utrustningsnivå är en annan utfästelse och tre olika utrustningsnivåer blir aktuella. Förarmiljön får ett modernt snitt med en display framför föraren som kompletteras med en kompletterande 10,25-tums skärm i mitten av instrumentbrädan.
Navigator, Apple CarPlay, Android Auto , bakre parkeringssensorer och backkamera är exempel ur standardutrustningen. Förarstödsystem som exempelvis ”MG Pilot” och adaptiv farthållare saknas inte fast bilen är liten. Om än inte i alla utrustningsnivåer.
Svenska priser är inte klara än. Däremot att sju år eller 15 000 mils nybilsgaranti blir standard även på lilla MG3.