Audis nya elbil Q6 e-tron är här

Är du redo med signaturen nu när nya Audi Q6 e-tron blir beställningsbar i dagarna? Massor av ny teknik väntar plus sportiga SQ6 e-tron. Vi vet när de kommer och vad de kostar.
Annons

Nya Audi Q6 e-tron för med sig många ”första” för märket. Bland annat är det här den första serietillverkade modellen på plattformen Premium Platform Electric, samt premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt, och mer abstrakta: början på en inredningsdesignfilosofi som ”inleder nästa kapitel inom elmobilitet […] och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag”. Häng med.

Ovannämnd plattform har utvecklats tillsammans med Porsche (924-nostalgi, någon?) och lägger bokstavligen grunden för Audis eldrivna kärnsegment 2027. 

– PPE visar hur vi samlar kompetens inom Volkswagen-koncernen och på så sätt gör elmobilitet skalbar, säger Gernot Döllner, vd för AUDI AG, vid världspremiären vid huvudanläggningen i Ingolstadt.

– Tack vare PPE kan vi lansera volymsmodeller med hög teknisk standard i olika segment och därmed elektrifiera vår portfölj ytterligare. Flexibiliteten i PPE bidrar till att ge framtida modeller deras självständiga karaktär och det typiska Audi-DNA:t, även om den tekniska basen är gemensam.

Tittar vi på techniken handlar det om högeffektiva elmotorer och ett nyutvecklat litiumjon-batteri med en kapacitet på 100 kWh. Det här ger upp till 623 km i räckvidd för Audi Q6 e-tron och 591 för SQ6 e-tron. 

Med 800-voltsteknik och en maximal laddeffekt på 270 kW tillåts korta laddstopp: upp till 255 km på tio minuter med supersnabbladdare, enligt Audis pressrelease. Och 10–80 procent på 21 minuter. 

Motoreffekten ligger på 388 hk – god för en 0–100-tid på 5,9 sekunder. Gällande SQ6 är motoreffekten 490 hästar stark och 0–100 går av på 4,3 sekunder. Siffrorna gäller med launch control aktiverat. 

Utvändigt bjuder nya Q6 e-tron på en förfining av ”e-tron-designspråket”: en samklang av mjuka former, kanter och veck. Med modellen inleds även ny belysningsteknik som förklaras så ingående att vi knappt kan belysa det själva. 

Och nu till det ni har väntat på: den nyskapande designfilosofin till interiören. Här slänger Audi med beskrivningar som ”rumsarkitektur som är skräddarsydd efter de åkande” och mjukvaddering som ”skapar en homogen och omslutande känsla av rymd”. Litteraturpriset nästa. 

Bagageutrymmet sväljer 526 liter alternativt 1 529 liter med baksätet nedfällt. Och innan du frågar om släpvagnsvikt i kommentarsfältet: 2 400 kg i maximal släpvagnsvikt, enligt specifikationslistan. 

Säljstart sker i mars och både Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron kan beställas från och med vecka 13. De första leveranserna är beräknade till sommaren och priset börjar på 885 000 kronor för Q6 e-tron och 1 123 400 kronor för SQ6 e-tron. 

Annons
Annons
Rulla till toppen