Däckbytesmiss orsakar 900 olyckor om året

Snart är det dag att byta till sommardäck. Även om du skiftar hjulen på verkstad gäller det att se upp så att olyckan inte är framme.
Annons

Varje år inträffar omkring 900 trafikolyckor på grund av hjul som lossnar – olyckor som aldrig hade behövt ske. Att anlita däcksproffs är ingen garanti för att inte drabbas.

Detta framgår av en undersökning som Svenska däcksäkerhetsrådet gjort genom 5 000 intervjuer.

– De här olyckorna sker helt i onödan och skulle kunna förhindras med bättre kunskap och arbetsmetoder. Det handlar om att göra rätt vid däckskiftet, till exempel hålla rent, dra åt lagom hårt och att kontrollera att bultar eller muttrar sitter korrekt efter 5 till 10 mils körning, säger Cecilia Blom Hesselgren på Bilprovningen.

Det gäller helt enkelt att efterdra, men man ska inte ta i för mycket.

– Det viktigaste rådet är att kontrollera att hjulet sitter som det ska några mil efter däckbytet. Då kan man även kompensera för eventuella fel som kan ha skett vid montaget. Många kallar det för att efterdra, men det handlar inte om att dra åt så hårt som möjligt utan om att kontrollera att bultar eller muttrar är rätt åtdragna, säger Peter Norlin på Däck-, fälg- och tillbehörleverantörernas förening – DFTF.

Undersökningen visar att andelen som hade tappat ett hjul var något lägre bland de respondenter som valde att ta hjälp av en verkstad, men skillnaden var inte så stor som man skulle kunna förvänta sig när det är proffs som anlitas.

– Den korta skiftestiden med bara två veckor på våren drabbar inte bara de som arbetar i däckverkstäderna, som får en väldigt besvärlig arbetssituation, det ställer också till det för kunderna. Dels kan det bli svårt att få hjulen bytta i tid, dels ökar stressen i verkstäderna risken för misstag, säger Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund.

Att tappa ett hjul innebär inte bara en trafikfara utan även en överhängande risk för skador på bilen.

– Tappade hjul kan innebära stora kostnader för bilister och försäkringsbolag. Även om undersökningen visar förhållandevis få fall med svåra personskador finns en förhöjd risk för att människor skadas. Dels kan bilisten tappa kontrollen, dels kan det lösa hjulet fara i väg och träffa någon annan, säger Anders Ydenius på Folksam.

Annons
Annons
Rulla till toppen