Ny racingklass med fejkade motorljud

Prestandabilen Hyundai Ioniq 5 N har precis fått ett N till. Och ett litet e. Hyundai 5 N eN1 Cup Car visades upp under tisdagen inför eventet Hyundai N Festival.
Annons

Innan vi tappar bort oss N efter N, hoppar vi raskt över till bilens specifikationer. Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup Car nyttjar samma system för kraftelektronik som produktionssyskonet 5 N – detta innebär upp till 650 hk och en vassare batteritemperaturövervakning. Plus en kraftfull regenerativ bromsteknik. 

Detta, tillsammans med tävlingsdäck (slicks, i detta fall) och ett aerodynamiskt karosskit, samt att man har tömt bilen på onödiga förnödenheter för att minska bilens grundvikt, har Hyundai byggt en fullblods-tävlingsbil för en helt ny och elektrisk racingkategori.

Tillsammans med Hyundai N Festival etableras elbilsracing i klassen eN1, som enligt Hyundai ska bli en ”plattform för team att utveckla och lära sig om nästa generations elbilsmotorsport”.

– Vi är otroligt stolta över att presentera Ioniq 5 N eN1 Cup Car, vilket betonar vårt åtagande till hållbar racing, säger Till Wartenberg, Vice President och Head of N Brand & Motorsport, enligt ett pressmeddelande

– Denna unika eldrivna tävlingsbil demonstrerar vår banbrytande teknologi och gränsöverskridande passion för vad elbilar kan åstadkomma på racerbanan.

Den nya racingkategorin hålls tämligen ”öppen”: med andra ord får de deltagande teamen tävla med olika däck utan att begränsas till enskilda tillverkare.

Dessutom får varje team utveckla sina egna ljud. Dessa får åskådarna uppleva levererade via bland annat NGB overboost, virtuell växling och övriga simulerade motorljud. Vanhelgelse eller framtidens racing?

Exakt vilka bilar som tillåts tävla i den nya eN1-klassen framgår inte av pressreleasen. Dock kan vi vara säkra på att det i första hand handlar om eldrivna bilar av märket Hyundai. 

PROV: Hyundai Ioniq 5 N – blixtnedslaget
Annons
Annons
Rulla till toppen