Tusentals nyare bilar riskerar körförbud

Snart släcks 2G/3G-nätet ned. Det kan leda till att tusentals nyare bilar beläggs med körförbud som blir svårt att häva, varnar Riksförbundet M Sverige.
Annons

Som vi skrivit tidigare slutar SOS-funktionen ”eCall” fungera i många bilar då mobilnäten för 2G och 3G släcks ner nästa år. För bilar som tagits i trafik efter den 31 mars 2018 då eCall blev obligatoriskt kan det här bli extra problematiskt och leda till ett körförbud som är svårt att häva.

– Fungerar inte eCall underkänns fordonet med anmärkning utan krav på efterkontroll, varpå bilägaren har eget ansvar att snarast åtgärda bristen. Är felet kvar vid nästkommande besiktning kan det tillkomma krav på efterkontroll. Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

SOS-funktionen har funnits som tillval i många år och blev lagkrav efter den 31 mars 2018. Foto: Volvo Cars

De bilar som säljs i dag använder 4G eller 5G för eCall, men så var det inte för alla bilar när eCall blev obligatoriskt 2018.

– För Volkswagens personbilar kan man säga att det gäller flera olika modeller som producerats fram till 2020-2021, berättar Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Group Sverige.

För Volvo är det kritiska året 2019.

– Volvobilar som inte har vårt senaste system med Google inbyggt (innan 2019) påverkas – i olika utsträckning. På nyare årsmodeller kommer det att finnas en mjukvaruuppdatering tillgänglig, skriver Magnus Holst på Volvo Car Sverige.

I dagsläget finns det alltså inte lösningar för att eCall ska fungera på alla bilar som omfattas av obligatoriet som infördes i mars 2018.

– Bilar som inte uppfyller sitt typgodkännande får inte rulla på vägarna, tillsynsansvaret för detta är Transportstyrelsens. Men det är viktigt att enskilda bilägare inte kommer i kläm. Transportstyrelsen måste kräva av biltillverkarna att bilarna uppfyller gällande trafiksäkerhetskrav, nollvisionen medger inget annat, säger Carl-Erik Stjernvall.

Det pågår ett EU-gemensamt arbete för att se över reglerna och hanteringen av SOS-funktionen eCall, men för svenska bilägare kommer förändringen ändå att medföra särskilt krångel eftersom de svenska näten stänger redan 2025, i stället för 2029 som i övriga EU.

För att informera om förändringarna i Sverige har telekombranschen skapat en särskild webbplats, bytnät.nu.

Hur vet jag om min bil påverkas?

– Man måste fråga biltillverkaren. Det är en svår fråga att svara på eftersom det beror på utrustningen i bilen, vilka funktioner den har som att exempelvis låsa eller låsa upp via en app eller hur systemet för eCall var utformat då bilen tillverkades, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Lösning kan vara på gång

Risken för körförbud är inte så stor som M Sverige skriver i sitt pressmeddelande, skriver branchorganisationen Mobility Sweden i ett annat pressmeddelande. De jobbar för att eCall-funktionen inte ska omfattas av kontrollbesiktningen framöver och därmed inte leda till körförbud.

– Även om tjänsten eCall är något som kan påverkas vid nedstängning av 2G/3G-näten så har vi inga indikationer på att det skulle leda till körförbud för bilar. Tvärtom pågår en konstruktiv dialog mellan Mobility Sweden och berörda myndigheter, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.

Annons
Annons
Rulla till toppen