Skoda bygger tävlingskoncept av Enyaq

Skoda är aktiva inom motorsporten och vet att även den blir elektrisk en dag. För testa hur det kan te sig tar man nu fram konceptbilen Skoda Enyaq RS Race.
Annons

Med en växande andel helt eldrivna bilmodeller till kunderna växer sakta också trycket både hos märkenas respektive motorsportavdelningar och tävlingsarrangörer. Motorsport är marknadsföring och då vill man gärna också tävla med det som står i försäljningshallarna.

Ett färskt exempel på detta är Hyundais Ioniq 5 N eN1 Cup car som vi berättat om.

För Skoda ligger rally varmt om hjärtat och där kör man idag bensindrivna Fabia RS Rally2 i WRC2-klassen. Men år 2021 tog man tillsammans med Kreisel Electric (som ansvarar för det obligatoriska laddhybridsystemet i WRC) fram en helelektrisk version kallad Fabia RE-X1.

Den hade en 860-volts elmotor på 354 hk, 600 Nm och homologerades för och körde i det österrikiska mästerskapet.

Nu arbetar man på en konceptbil kallad Skoda Enyaq RS Race och Skodas motorsportchef Michal Hrabánek säger: ”Hållbarhet är en hörnsten i Škoda Motorsports strategi. Redan 2021 tog vi oss in i sfären av elektriska rallybilar med Škoda Fabia RE-X1. De insikter och kunskaper vi fått från detta projekt har vi fört in i nya Škoda Enyaq RS Race. Denna fascinerande bil bevisar att motorsport, som är djupt inbäddad i Škodas DNA, inte bara förstärker märkets känslomässiga inverkan utan också bidrar med värdefulla erfarenheter och teknologier till kommande gatbilar från Skoda.”

Konceptbilen utgår från Škoda Enyaq Coupé RS. Den kommer dock vara både lägre, bredare och lättare än utgångsmaterialet. Mycket av interiören kommer att tas bort och vissa delar ersättas med nya av kompositmaterial.

Efter förvandlingen blir den tvåsitsig. Både batteri och motorer kommer att härstamma från gatversionen men drivlinan kommer att modifieras. Enligt Michal Hrabánek kommer konceptbilen innehålla en rad intressanta delar som skulle kunna användas i kommande produktionsbilar.

Skoda Epiq – elbil med 40 mil för 25 000 euro
PROV: Skoda Enyaq 85 – motorn vi väntat på
Annons
Annons
Rulla till toppen