Ford Capri gör comeback med eldrift

Den senaste i raden av retrobilar är återkomsten av klassiska Capri. Men denna gång äntrar den scenen med fem dörrar, i stället för tre.
Annons

Fords nya suv-coupé beskrivs som ett själfullt inslag i en annars generisk elbilspark. Att det blev en Capri och inte någon annan av Fords klassiska namn bygger på ”friheten” som namnet ger, menar Ford när de visade upp den för pressen. 

Initialt erbjuds två drivlinor – bakhjulsdrivna Long Range med 286 hästar och en WLTP-räckvidd på 627 km, samt fyrhjulsdrivna long Range, med 340 hästar och en WLTP-räckvidd på 592 km. 

På pressvisningen blev det tydligt att den delar väldigt mycket med nya Ford Explorer, både vad gäller interiören och tekniken. Men utseendet och coupé-linjerna hos Capri ger en sportigare framtoning som lär tilltala en annan kundkrets. 

Att den påminner om en lite knubbigare Polestar 2 är mest en trevlig parantes. Och 0–100 km/h? Det avverkas på 5,3 sekunder med Ford Capri Premium, med det större batteriet på 79 kWh. 

– Att få tillbaka en legend som är så aktad som Ford Capri är en stor sak, säger Jon Williams, General Manager, Ford Blue och Model e, Europa, enligt Fords pressmaterial. 

– Vi är glada över att den nya helelektriska Capri är redo att ge lite swagger till elbilsvärlden och introducera en helt ny generation förare till en kultklassiker.

Snabbladdning, 570 liter i bagageutrymmet och masserande förarstol är standard. Dessutom går det att gömma undan prylar i det hemliga förvaringsutrymmet bakom pekskärmen. Exakta datum för lansering är inte kommunicerat i skrivande stund.

Annons
Annons
Rulla till toppen