När man lämnar tillbaka en bil som privatleasats sker en besiktning. Skador utöver ”normalt slitage” får leasingtagaren ersätta. Det kan vara parkeringsskador eller trasig inredning.
För en tysk Tesla-förare blev återlämnandet extra tufft. När Tesla-verkstaden inspekterat bilen blev notan 158 000 kronor.
Verkstaden kostaterade att fästet för domkraften var ”poröst” och sprucket”. Ännu värre var att batteriet tagit skada och behövde bytas.
Enligt leasingbolaget beror skadorna på att bilen lyfts utan att använda särskilt avsedda gummidynor mellan bilen och domkraften. Men det står inte tydligt i bruksanvisningen eller på Teslas webbplats att sådana ska användas, enligt den tyska elbilsportalen Efahrer.com.
Det finns flera liknande fall som gäller Tesla Model 3 som är tillverkade 2020 eller 2021.
Oavsett skuldfrågan är det en bra idé att vara extra försiktig och använda gummidynor när man ska lyfta sin elbil.