Två versioner har du att välja mellan: Core och den mer generöst utrustade Speciale. Inom kort erbjuds även den helelektriska versionen Junior Elettrica, för dig som hellre löper linan ut.
Kan du inte vänta lär du med Alfa-DNA i blodet uppskatta topphastigheten som uppges nå 206 km/h. Du tar dig sedermera till 100 km/h på 8,9 sekunder och har flera körprogram att välja mellan: Alfa DNA (lustfyllt nog), Dynamic, Natural och Advanced Efficency.
Några räckviddsangivelser finns inte än utan är ”föremål för bekräftelse under godkännandeprocessen”, enligt tillverkarens sajt.
I bagageutrymmet får du plats med 415 liter alternativt 1 280 med baksätet fällt, med ett bagagegolv som även går att ställa in på tre höjdnivåer.
Sliter vi blicken från baken och öppnar huven återfinns en trecylindrig bensinare på 1,2 liter, som kompletteras av en 21 kW-elmotor. En sexväxlad dubbelkopplingslåda ger en jämn körupplevelse.
Möjligheten att köra helt eldrivet i hastigheter upp till 150 km/h lär du däremot inte få uppleva då maxhastigheten i Sverige är 120 km/h. Men funktionerna e-Launch, e-Creeping, e-Parking, e-Queueing och e-Boost får dig förhoppningsvis på andra tankar.
Som nämnt är orderböckerna öppna och priserna börjar på 349 000 kronor för Alfa Romeo Junior Ibrida Core, och 369 000 kronor för Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale.
Läs även: