Den sportiga suven hade sin officiella lansering under kappseglingstävlingen America’s Cup, tillsammans med den helt eldrivna yachten i samarbete med De Antonio Yachts, E23 Terramar, men den lämnar vi därhän. I alla fall för denna gång.
Nya Cupra Terramar får fem drivlinor och tre olika tekniker: bensinaren TSI, mildhybriden eTSI samt laddhybriden eHybrid med upp till 272 hk. Den senare meddelas även få en elektrisk räckvidd på över 100 km – eller 112 km, enligt Cupra sajt.
– Med Cupra Terramar kommer vi inte bara att utöka vår produktportfölj, utan samtidigt hjälpa vårt varumärke att växa genom att ta Cupra till nya kunder och nya växande segment, utan att förlora vår rebelliska och utmanande anda, säger Wayne Griffiths, vd för CUPRA.
Den gode Wayne Griffiths sa egentligen inget som vi inte redan hade nämnt, men det är allt nice med ett uttalande från en vd.
Cupras numera ”berömda” hajnos syns även hos nya Terramar och bakpartiet har fått en belyst namnbeteckning. Nio kulörer erbjuds inklusive två matta.
Kulörerna heter Cupra DarkRebel (enligt bilderna), Fjord Blue, Glacial White, Cosmos Blue, Timanfaya Grey, Midnight Black och Graphene Grey. De matta kulörerna heter i sin tur Century Bronze Matt och Enceladus Grey Matt.
Interiören består till stor del av återvunnet material. Väljer du Seaqual Yarn har du valt 100 procent återvunnet material. Är du en miljökämpe men har ett ben kvar i den sekulariserade världen kanske du hellre väljer Dinamica, med 73 procent återvunnet material. Alternativet är läder, garvat med en växtbaserad process.
Exakt när orderböckerna öppnar och vad den kommer att kosta är inte kommunicerat.
Läs även: