Nya BYD Seal U DM-i är den kinesiska biltillverkarens första laddhybrid för den europeiska marknaden med Super DM-teknologi. Bokstäverna har inget med direktmeddelanden att göra utan betyder snarare Dual Mode.
Det lilla i:et står för intelligens: som enligt pressmeddelandet refererar till smarta och energieffektiva körprinciper.
I grova drag menas att främja eldrift med minsta möjliga bränsleförbrukning, samtidigt som körprestandan och komforten ökar.
En variation av versioner erbjuds: Byd Seal DM-i Design, som är fyrhjulsdriven med en elmotor både bak och fram. Dessa har en effekt på 120 respektive 150 kW.
BYD Seal U DM-i Boost är i stället framhjulsdriven men delar 18,3 kWh Blade-batteriet med Design-versionen. Fyrhjulsdrivna Design har en kombinerad effekt på 319 hk medan Boost hamnar på 215 hk.
Men vad spelar allt detta för roll om vi inte vet räckvidden på el? Enligt WLTP uppges den framhjulsdrivna BYD Seal U DM-i Boost ha en räckvidd på 1 080 km. Den fyrhjulsdrivna Design har en elektrisk räckvidd på upp till 70 km enligt WLTP.
Både Boost och Design har leveransstart under hösten. Vad de kommer att kosta har inte fastställts ännu.
Trodde du förresten att vi skulle avsluta texten utan att ange 0–100-timmen? Aldrig. Med fyrhjulsdrivna Design avverkar du det på 5,9 sekunder.
Läs även: