Att inleda med att den är trendsättande vad gäller utrymmen är kanske lite mellanmjölkigt. Men faktum är att den rymmer 460 mjölkpaket, i alla fall liter, i bagageutrymmet. Eller rättare sagt så sätter den en ”ny standard”, enligt Kia själva.
Tekniken under skalet är till stor del hämtad från Kia EV9 – en bil som även fått stå som förebild rent utseendemässigt.
Denna kompakta elbilssuv riktar sig till familjer som söker en kompakt bil men med goda lastutrymmen och praktikalitet. Lastutrymmet nämnde vi ovan, men en praktikalitet är räckvidden som uppges hamna på 600 km. En räckvidd som enligt Kia är klassledande.
Vidare nämns att nya, framhjulsdrivna Kia EV3, har utrustats med smart regenerativ bromsteknik: i-Padel 3.0. Samt att den har dubbelriktad laddning: V2L.
Först ut i Sverige blir Long range-versionen, med ett batteri på 81,4 kWh och en laddningstid från 10 till 80 procent på 31 minuter. Använd tiden till att titta ikapp dig på Morden i Helsingör eller posta en reel på Instagram om hur rastlös du blir.
Vid lanseringen erbjuds tre versioner av Kia EV3 Long range: ”vanliga” Kia EV3 Long range, med ett startpris från 498 300 kronor, sedan Kia EV3 Plus Long range från 530 300 kronor, och till sist, Kia EV3 GT Line Long range, som börjar på 580 300 kronor.
De initiala kundleveranserna sker i november.
Läs även:
Kia satsar på folkets elbil med EV3, EV4 och EV5