BMW i8 – vägkramaren

Målet med i8 var från början att omdefiniera begreppet urban mobilitet. En laddhybrid som förenar formgivning och prestanda i superbilsklassen med förbrukning och utsläppsnivå i kompaktklassen. För första gången har motsättningarna mellan effektivitet och dynamik lösts upp.

BMW i8 – vägkramaren

Dr Carsten Breitfeld, chef över i8-projektet hos BMW, förklarar tankegångarna. ”Vi var helt enkelt tvungna att göra allting annorlunda den här gången – det var enda sättet vi skulle kunna förena två drivlinor, två sätesrader och ett kraftigt batteripack i en sportbilskaross. För trovärdigheten måste resultatet vara superlättvikt för att få kallas sportbil. Dessutom skulle det varit omöjligt att bygga en sportbil med en förbrukning av en kompaktbil om vi inte skapade de intelligenta, integrerade drivsystemen.”

Den innovativa fordonsarkitekturen LifeDrive består av två delar: Life-modulen i ultralättvikt som innefattar passagerarutrymmena och kaross, samt Drive-modulen som består av ett högteknologiskt aluminiumchassi vilken bär hybriddrivlinan och batteripaketet.

Drive-modulen består av tre huvuddelar. Elmotorn framtill ger 131 hästkrafter och ett maximalt vridmoment om 250 Nm redan från start. Kraftöverföringen till framhjulen sker via en tvåväxlad automatlåda. Bakom elmotorn sitter ett högspänningsbatteripack, lågt monterat för att sänka bilens tyngdpunkt. Batteripaketet är vätskekylt och har en kapacitet om 5,2 kWh, vilket ger BMW i8 en elektrisk räckvidd på 37 km i farter upp till 120 km/h.

Mellan bakhjulen finner vi en trecylindrig TwinPower bensinmotor med turbo. Den är liten och nätt med sina 1,5 liters cylindervolym, men stark som en best med sin TwinPower-teknik. Hela 231 hästkrafter kan den klämma ur sig och vridmomentet toppar på 320 Nm. Motorkraften skickas till bakhjulen via en sexväxlad automatisk växellåda. Bredvid den sitter en extra elmotor vilken fungerar som en startgenerator för bensinmotorn. Dr Carsten Breitfeld förklarar: ”Den extra elmotorn på 15 hästkrafter ger bensinmotorn den där snabba responsen som krävs för att hänga med den dynamiska, elektriska drivlinan.”

Totalt finns 362 hästkrafter att tillgå vilka ackompanjeras av ett aldrig sinande vridmoment från de två drivlinorna. En sådan kraftutveckling har vi hittills bara sett i ligan för sexliters V12-motorer. 0–100 km/h på 4,4 sekunder talar sitt tydliga språk, liksom den begränsade toppfarten på 250 km/h. Vad som är smått chockerande är förbrukningssiffrorna, 2,1 liter per 100 km och ett koldioxidutsläpp på 49 g/km. En perfekt viktfördelning på 50/50 samt fyrhjulsdrift sätter sedan pricken över i för en enastående väghållning.

Mer om BMW i

Lätta material möter tung design
Interiören: Borta bra, bakom ratten bäst
BMW i8 – vägkramaren
Modern körupplevelse med låga utsläpp
BMW i8: Först i världen med smarta laserstrålkastare
Morgondagens premiumbilar – idag
BMW i – med svart bälte i design
En ny sportbil är född – framtiden börjar nu

Rulla till toppen