Vi testar 16- mot 18-tumsdäck: Här är skillnaderna

Däcken som sitter på din bil spelar stor roll för prestanda och körupplevelse. Vilka är de konkreta skillnaderna när man går från ett mindre komfortdäck till ett större sportdäck? Vi testar!

Vi testar 16- mot 18-tumsdäck: Här är skillnaderna

Du har säkert funderat på att uppgradera bilen, kanske för att få ett tuffare utseende eller för att få vassare köregenskaper. Genom att välja större däck och fälgar kan du slå två flugor i en smäll. Men hur stor skillnad blir det om man går från ett 16-tums komfortdäck till ett 18-tums sportdäck? Ganska stor visar det sig.

Vi genomför testet tillsammans med Michelin och jämför två av deras däckmodeller. Vi använder ett 16-tums Energy Saver+ som är utvecklat för att vara bränsleeffektivt och ge bra livslängd, samt ett 18-tums Pilot Sport 4 som är deras nya sportdäck som ska leverera både körglädje och säkerhet.

Majsolen gassar och solglasögonen åker fram ute på banan. Racerföraren Richard Göransson hjälper oss vrida ratt för att vi ska få konsekventa värden från alla testmoment. Men vi börjar med att göra subjektiva bedömningar av skillnader i komfort och körupplevelse mellan däcken ute på vanlig landsväg.

Vi testar 16- mot 18-tumsdäck: Här är skillnaderna

16-tummarna gör att bilen känns följsamt snäll och harmonisk på ett sätt som passar utmärkt för vanlig vardagskörning. Inga konstigheter och inga överraskningar. Skillnaden när vi slänger på 18-tummarna är inte dramatisk, men ändå tydligt märkbar.

Bilen upplevs nu mer riktningsstabil och mer benägen att gå rakt fram. Styrningen blir något tyngre och det finns ett större motstånd när man ska flytta ratten ut ur mittläget. Den levererar också en bättre, skarpare känsla, precis så som man önskar om man vill ha en sportigare körupplevelse.

Vägbullret håller sig på ungefär samma nivå som tidigare, men öronen uppfattar ändå att mer små vibrationer letar sig in i bilens kupé från vägbanan, vilket med all säkerhet skulle bli ännu tydligare på sämre asfalt.

Vi testar 16- mot 18-tumsdäck: Här är skillnaderna

Vi lämnar över ratten till Richard Göransson för bromsprover och varvtider runt banan på Trosta Park. Skillnaderna blir snabbt uppenbara. Sportdäcket presterar bättre i båda bromstesterna, vilket det också ska göra, även om skillnaderna är mindre på vått underlag. På torr asfalt stannar Pilot Sport 4 på i genomsnitt 3,7 meter kortare sträcka från 100 km/h, vilket är drygt tio procent bättre. När underlaget är blött reduceras skillnaden till ungefär hälften.

Med Energy Saver+ känns det inte att däcket hugger vid inbromsning, utan det finns en fördröjning innan det suger tag, enligt Richard Göransson. När vi skiftar till Pilot Sport 4 känns inbromsningen våldsammare även från passagerarstolen och man hänger konstant i bältet. Dessutom reduceras ABS-ingreppet och däcket kasar mindre mellan pulserna eftersom det har bättre grepp.

Ute på banan där vi mäter varvtider blir den upplevda skillnaden mellan däcken ännu tydligare. Energy Saver+ är tryggt, föraren känner hela tiden vad som händer och får bekräftelse genom däcktjut när det tappar greppet.

”Det finns en liten fördröjning innan däcket reagerar; det understyr och kasar initialt innan det reagerar och styr in. Däcket måste kränga innan det styr och det gör att man får sävliga köregenskaper”, säger Richard.

Vi testar 16- mot 18-tumsdäck: Här är skillnaderna

Med Pilot Sport 4 är upplevelsen en helt annan. Däckets profil är lägre och därför får bilens fjädring börja jobba mer för att hantera ojämnheter i vägen. Styrresponsen är bättre och bilen reagerar snabbare och med större skärpa.

”Nu kan man lägga mycket mer last på däcken innan de börjar kasa. Det känns i princip som att man har uppgraderat bilen med bättre bromsar och styvare fjädrar”, berättar Richard från förarstolen.

Även passagerarna märker skillnaden. Nu kastas man mer fram och tillbaka och upplever krafterna mycket tydligare.

När vi jämför varvtiderna för de olika däcken är Pilot Sport 4 två sekunder snabbare per varv, vilket är ganska mycket på vår korta slinga. Försprånget skulle dessutom öka eftersom komfortdäcket slits snabbare när det utsätts för hård belastning. I racing skulle varvningen vara ett faktum obehagligt snabbt.

Vi testar 16- mot 18-tumsdäck: Här är skillnaderna

Det är inte direkt någon överraskning att man får vassare köregenskaper av att välja ett större sportdäck, men man vad man kanske inte tänker på är att man också får bättre säkerhet i form av högre bromsprestanda. Man behöver därför inte vara intresserad av mer underhållande köregenskaper för att motivera ett sportdäck.

Men finns det några nackdelar med att välja sportigare gummi? Ja, man får göra avkall på livslängd jämfört med om man kör på ett vanligt komfortdäck. Skillnaden är beroende av många olika parametrar, till exempel körstil, biltyp och lufttryck, men det kan handla om upp till omkring 50 procent längre livslängd med ett komfortdäck.

Testet visar att man kan förbättra prestanda, köregenskaper och även säkerhet ganska mycket på sin bil genom att välja ett större sportdäck, men det blir i slutändan en kostnadsfråga om man tycker att det är värt det. Inköpspriset ökar, liksom bränsleförbrukningen, och man kommer att behöva byta däck oftare eftersom man får sämre livslängd. Men finns det utrymme på nöjeskontot, så varför inte? 

Vi testar 16- mot 18-tumsdäck: Här är skillnaderna

Så har vi testat

Vi har jämfört två Michelindäck, Energy Saver+ (16 tum) och Pilot Sport 4 (18 tum). Racerföraren Richard Göransson har suttit bakom ratten och vi har utfört tre olika testmoment: handling med varvtid, bromsning på vått underlag 80–20 km/h och bromsning på torrt underlag 100–0 km/h. Vi har upprepat samtliga testmoment och tagit fram ett snitt för de resultat vi presenterar. Dessutom har vi gjort en subjektiv bedömning av skillnad i komfort och körupplevelse. Testet utfördes i maj och temperaturen var mellan 15 och 20 grader under dagen.

Energy Saver+ och Pilot Sport 4

Båda våra testdäck kommer från Michelin. Energy Saver+ är ett komfortdäck med fokus på hållbarhet och låg förbrukning, medan Pilot Sport 4 är ett sportdäck som levererar mer körglädje och bättre säkerhet. Prisskillnaden mellan ett 16-tums Energy Saver+ och ett 18-tums Pilot Sport 4 är ungefär 500 kronor, alltså 2.000 kronor för en hel uppsättning. Om du kör många mil per år kan det därför bli svårt att motivera ett sportdäck av rent ekonomiska skäl.

Vi testar 16- mot 18-tumsdäck: Här är skillnaderna

Trosta Park

Vår testbana ligger några kilometer från Arlanda och används vanligtvis till bland annat förarutbildning. Gul = handlingvarv. Röd = bromsprov.

Däckmärkning

Nya däck har en märkning som ska hjälpa konsumenter att få bättre information om hur de presterar bland annat vad gäller bränsleförbrukning och buller.

Energiklass

Däcken står för drygt 20 procent av en bils bränsleförbrukning, i huvudsak på grund av rullmotståndet. Klassningen löper i en skala från A till G, där A är den mest effektiva klassen. Det skiljer ungefär 0,5 liter per 100 km i förbrukning mellan den bästa och den sämsta klassen.

Våra testdäck:
Michelin Energy Saver, 205/55 16 – B
Michelin Pilot Sport 4, 225/40 18 – C

Skillnad mellan klass B och C är cirka 0,1 liter per 100 kilometer, eller 15 liter på 1 500 mil.

Buller

Märkningen visar också vilken ljudnivå ett däck ger ifrån sig utanför bilen i en hastighet av 80 km/h.

Våra testdäck:
Michelin Energy Saver, 205/55 16 – 70 dB
Michelin Pilot Sport 4, 225/40 18 – 71 dB

Vi testar 16- mot 18-tumsdäck: Här är skillnaderna
Vi testar 16- mot 18-tumsdäck: Här är skillnaderna
Racerföraren Richard Göransson står för körningen och levererar intryck.
Vi testar 16- mot 18-tumsdäck: Här är skillnaderna
Sportdäck till vänster och komfortdäck till höger. Solidare mönster och skuldror ger bättre grepp.

Bromsprov på torrt, 100–0 km/h

Däck Bromssträcka G-graft
Michelin Energy Saver (16″) 39,2 meter 1,0 g
Michelin Pilot Sport 4 (18″) 35,5 meter 1,1 g
Skillnad 3,7 meter 0,1 (10%)

Bromsprov på vått, 80–20 km/h

Däck Bromssträcka
Michelin Energy Saver (16″) 25 meter
Michelin Pilot Sport 4 (18″) 23,6 meter
Skillnad 1,4 (5%)

Köregenskaper, varvtider på Trosta Park

Däck Varvtid
Michelin Energy Saver (16″) 1.23,1
Michelin Pilot Sport 4 (18″) 1.21,1
Skillnad 2 sekunder

Foto: Peter Gunnars

Rulla till toppen