Michelin CrossClimate: Test av nya däcket för farligaste årstiderna

Vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Men vad ska man köra på när det varken är sommar eller vinter? Vi testar däck i deras rätta och orätta miljö, och kommer fram till att du borde ha fler uppsättningar.

Michelin CrossClimate: Test av nya däcket för farligaste årstiderna

Fyra årstider, två däcktyper. Kan det verkligen lira? Påsken 2017 kommer gå till världshistorien som en av de lurigaste någonsin. Personligen valde jag sommardäck, jag skulle ändå köra söderut. Det visade sig bli en slirig start på påskfirandet med en decimeter nysnö längs halva sträckan. Dagen efter satt jag i solen iförd endast t-shirt och sippade på en svalkande öl, vilket visade sig vara en mindre slirig upplevelse.

När du lägger på och tar av vinterdäcken är helt upp till dig. Så länge du inte kör med dubbdäck efter 15 april (fram till 1 oktober), eller med sommardäck i vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Av lathet låter många vinterdäcken sitta kvar på bilen under våren och även in på sommaren. Kanske för att ta höjd för luriga påskklimat? 

Man tänker att det inte spelar någon större roll om man kör på bar asfalt med vinterdäck utan att det till och med kan vara en ekonomisk lösning. Däck som däck, så länge det inte är dubbat, är det en del som tänker. Men oj så fel de har.

Bromssträckan på våt och varm asfalt är skrämmande lång med vinterdäck. Man pratar om att sommardäck är farliga på vintern, men vinterdäck är uppenbarligen lika farliga på sommaren.

Vi har många gånger varnat om hur osmart det är att köra med vinterdäck på sommaren. Gummiblandningen är mjuk och gjord för lägre temperaturer, vilket gör att bromssträckan kan bli upp till 40 procent längre på både torr och våt asfalt jämfört med sommardäck enligt våra tester. 40 procent! Alltså 14,8 meter vid en inbromsning från 100 km/h. Det är tre billängder! Kan ha stor betydelse för om du lyckas undvika en olycka, eller om den blir allvarlig.

Att köra med vinterdäck på sommaren är alltså dumt, och kan bli riktigt farligt. 

Sedan har vi tiden mellan sommar och vinter. Här har vi två långa årstider, vår och höst. Stora delar av året kan det svenska vädret vara svårt att matcha med ett däck som passar väglaget, vilket årets påsk är ett utmärkt bevis på. Det kan vara 15 grader och sol på dagen, när det är minus tre och ishalka på natten.

Vad är bästa lösningen på detta? Att ha tre uppsättningar däck? Vinter-, sommar- och vår/höstdäck? Svaret på denna fråga är faktiskt ja. Det absolut bästa vore att ha ett övergångsdäck för tiden mellan vinter och sommar. Ett däck som har bra prestanda på torr och våt asfalt i varmare temperaturer, men som också presterar bra vid halka. Och det finns sådana däck.

Richard Göransson rabblar data för hastigheter och bromssträckor. Michelins representant lyssnar och ams utsände kontrollantecknar alla siffror i mobiltelefonen.

Michelin har slagit sig för bröstet vid lanseringen av CrossClimate och menar att det är ett däck som passar just de här tiderna med snabba omslag i vädret. Det är ett sommardäck som ska vara anpassat även för kallare temperaturer och luriga väglag. Vi har testat CrossClimate, och jämfört det med vinter-, sommar- och åretruntdäck. 

Testresultaten fastslår än en gång att rätt däck kan vara livsavgörande. Vinterdäck är värdelösa på sommaren. Bromssträckan är runt 23 procent längre på torr asfalt och upp till hela 40 (!) procent längre på våt asfalt. 

Att ha tre uppsättningar däck, för att byta dem fyra gånger om året kan dock tyckas vara overkill för de flesta. Men kör du mycket bil, och vill ha bästa trygghet och framkomlighet är det en lösning som vi rekommenderar. En däckverkstad byter dina däck i en handvändning och förvarar dem dessutom för en rimlig peng. Det är upp till dig hur högt du värderar din säkerhet och framkomlighet.

Richard Göransson går i god för att vi kört så att det ryker.

Del 1: Så klarar sig Michelin CrossClimate mot ett bra vinterdäck

Vi har gjort egna bromstester där vi jämfört Cross- Climate med ett bra vinterdäck på asfalt i vårväder. Testet utfördes på en testanläggning utanför Stockholm och vi hyrde in den professionelle racingföraren Richard Göransson som förare. 

Bromssträcka på våt asfalt

80–20 km/h (meter)

Michelin X-Ice Michelin CrossClimate
38,5 29,5
40,4 27,2
40,4 28,3
39,4 27,3
39,2 26,8
37,6 27,0
Varvtid på våt asfalt
Michelin X-Ice Michelin CrossClimate
1.27,7 1.23,7
Bromssträcka på torr asfalt

100–0 km/h (meter)

Michelin X-Ice Michelin CrossClimate
54,5 43,1
55,2 44,7
54,3 44,2
54,5 44,6
54,4 44,9

Del 2: Så klarar sig CrossClimate mot året runt-däck, vinterdäck och sommardäck

Vi har även kört Michelin CrossClimate mot det bästa året runt-däcket på marknaden och ett av de bästa sommardäcken, nämligen Goodyear Vector 4Seasons respektive Continental ContiPremiumContact 5. Ur resultaten kan vi läsa att om ett däck ska vara bra på asfalt, är det i regel riktigt dåligt på snö. Michelin CrossClimate är bra på asfalt, men även med beröm godkänt på snö.

Nu när vi går mot enklare bilägande med privatleasing, självkörande bilar och elbilar som knappt behöver service – kanske kan vi då kosta på oss ett par extra däckbyten? Vi rekommenderar dig alltså inte att använda CrossClimate som ett året runt-däck. Det är ett sommardäck som klarar av kyla och snö. 

Däck i det här testmomentet
Michelin CrossClimate (sommardäck/vår & höst)
Goodyear Vector 4Seasons Gen. 2 (året runt-däck)
Continental ContiPremiumContact 5 (sommardäck)

Bromssträcka på snö

80–20 km/h (meter)

Michelin 26,7
Goodyear 24,5
Continental 40,9
Bromssträcka på våt asfalt

80–20 km/h (meter)

Michelin 39,0
Goodyear 39,6
Continental 38,3
Bromssträcka på torr asfalt

80–20 km/h (meter)

Michelin 41,9
Goodyear 47,3
Continental 37,1
Betyg
  Snö Våt asfalt Torr asfalt
Michelin 7,4 8,0 8,1
Goodyear 8,3 8,0 6,7
Continental 1,4 9,8 9,5

Parallellt med de svenska testerna har vi även i samarbete med tyska ams testat olika däcktyper på de fyra årstidernas väglag.

Foto: Peter Gunnars och Dino Eisele