Slipp dieselskräcken med en Toyota laddhybrid

Många europeiska städer, inte minst Stockholm, flaggar nu för ett kommande totalförbud mot dieselbilar. Men om alla kör traditionella bensinfordon så kommer vi aldrig nå klimatmålen. Lösningen är en laddhybrid. Toyota Prius Plug-In Hybrid klarar över fem mil på ren eldrift. Den snåla bensinmotorn levererar 130 mil på en tank.

Dieselskandalen avslöjade att de ”snåla” fordonen inte var så miljövänliga som vi hade trott. Statistik visar att de européer som har valt att köra på diesel inte har gjort klimatet en stor tjänst – för deras sammantagna utsläpp är ungefär lika stora som för bensinbilarna.
Om man ställer två likvärdiga motorer mot varandra så kommer förvisso bensinaren att dra mer bränsle, men dieselbilar är generellt sett tyngre och har högre effekt än bensinbilar. 2016 mätte den tyska transportmyndigheten de sammantagna koldioxidutsläppen för respektive fordonsgrupp. Dieselflottan låg i snitt på 128 gram per kilometer – respektive 129 gram för bensinbilar.

Nackdelen med dieselbilar är att de dessutom släpper ut höga halter av partiklar och kväveoxider, det gäller inte minst för äldre fordon. Nu vill allt fler storstäder bannlysa bränslet. Paris har redan förbjudit äldre Euro 2-klassade dieslar i de centrala delarna, och tillsammans med Madrid, Aten och Mexico City har de beslutat att införa ett totalförbud till 2025. Londons borgmästare siktar på 2019 – och i Tyskland leder Stuttgart striden mot dieslarna.

Fler städer lär tillkomma, och nu ryggar många konsumenter. Under hösten genomfördes en undersökning av svenskarnas attityder kring det kritiserade bränslet. Då uppgav 22 procent att de inte kommer välja diesel nästa gång de köper bil, och 32 procent svarade att de kommer ha debatten i huvudet vid nästa köp.

Men om alla européer istället väljer att köra traditionella bensinbilar så finns det inte en chans att EU uppnår sina klimatmål. En stor del av oss måste välja en smartare lösning som inkluderar någon form av elektrifiering.
För många väcker rena elbilar frågor kring det praktiska. ”Finns det nog många laddstationer för att klara långresor? Kommer jag få sitta och vänta långa tider på bensinstationer medan bilen laddas?”. Lösningen är en laddhybrid, för då är du aldrig beroende av hur mycket ström som finns i batteriet. I Toyota Prius Plug-In Hybrid backas eldriften upp av en bensinmotor. Samtidigt kan bilen köra över fem mil på ren eldrift. Det innebär att många pendlare kan klara dagens jobbresa helt utan utsläpp – precis som en ren elbil. Då räcker det med att du laddar bilen hemma.

LÄS MER: Fördelarna med laddhybrid

Slipp dieselskräcken med en Toyota laddhybrid
Foto: Toyota

När bilen inte rullar på batteriet så fungerar den precis som Toyotas klassiska hybrid. Så fort du släpper på gasen, bromsar in, eller bilen rullar så tas energin till vara och förs tillbaka in i batteriet. 
För alla bilar är start från stillastående det moment som förbrukar mest energi/bränsle. I Toyotas laddhybrid Prius Plug-In Hybrid backas eldriften upp av en bensinmotor. Samtidigt kan bilen köra över fem mil på ren eldrift. Det innebär att många pendlare kan klara dagens jobbresa helt utan utsläpp – precis som en ren elbil. Då räcker det med att du laddar bilen hemma via ett vanligt hushållsuttag.

När bilen inte rullar på batteriet så fungerar den precis som Toyotas klassiska elhybrid. Så fort du släpper på gasen, bromsar in, eller bilen rullar så tas energin till vara och förs tillbaka in i hybridbatteriet.

För alla bilar är start från stillastående det moment som förbrukar mest energi/bränsle. I Toyotas elhybrider och laddhybrider rullas bilen igång av elmotorn. Genom sitt vridmoment behöver kan den använda mindre energi än en förbränningsmotor – vilket innebär en lägre bensinförbrukning. Toyota Prius Plug-In Hybrid har en förbrukning från otroliga 0,1 liter/mil vid blandad kröning. Elmotorn ger också extra vridmoment när föraren behöver det, exempelvis i uppförsbackar.

Om du vill göra bilen ännu grönare så kan du välja till ett solpaneltak. När du kör så förser det bilens elektronik med ström, och när bilen står parkerad laddas batteriet av solen.

LÄS MER: Här är Toyotas modeller med laddhybrid 

Rulla till toppen