Mercedes eVito lastar tungt och rullar snålt – på ren el

Modellen är den största eldrivna transportbilen i det mellanstora segmentet. Mercedes eVito sväljer upp till 6,6 kubik och kan lasta över ett ton.
Med en låg total ägandekostnad kan versionen utmana dieselfordonen.

Mercedes eVito lastar tungt och rullar snålt – på ren el

Mercedes storsatsar på sin elektrifiering – och inom kort kommer man erbjuda alla sina transportbilsmodeller med eldrift. Först ut är eVito, med leveranser i Sverige under våren 2019.

Många förutsätter att en eldrivlina alltid stjäl utrymme, men eftersom batterierna ligger under golvet har eVito ett intakt lastrum. Med en lastvolym på upp till 6,6 kubikmeter och en lastvikt på upp till 1 073 kilo är Mercedes modell den största elbilen i det mellanstora segmentet.
– Det finns ett väldigt stort intresse på marknaden för en elbil i det här segmentet. En av de stora styrkorna är att den klarar alla de miljözoner som kommer i storstäderna. Och att erbjuda transport med en utsläppsfri elbil kan också vara en fördel vid upphandling inom stat, kommun och landsting. Modellen är även intressant för distributionskörning, framför allt inom tätort. I och med sin utsläppsfrihet vid drift så försämrar den inte luften, vilket på sikt bidrar till en bättre luftkvalitet i städerna, säger Mats Lemon, lanseringsansvarig för Mercedes eVito.

LÄS MER: Allt om Mercedes nya eVito.

Elbilen kommer dessutom bidra till en tystare trafikmiljö inne i städerna. Batteriet på 41,4 kW byggs av Daimler-bolaget Deutsche Accumotive. Att ladda det fullt tar cirka sex timmar. Effekten ligger på 84 kW (112 hk) och 300 Nm, vilket innebär gott om kraft och en toppfart på 120 km/tim. Bilen har en räckvidd på 15 mil enligt WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Sträckan är väl avvägd för att uppfylla behovet för ett arbetsfordon.

– Om man tittar på hur långt en transportbil kör i genomsnitt inom Europa så ligger sträckan på cirka 5,5 mil. Vi uppskattar att den typiska körningen ligger på 5-8 mil om dagen, och då tar man sig även ut till mindre orter – eller exempelvis till en byggarbetsplats utanför staden. Fördelen är ju att bilen också kan laddas på byggarbetsplatsen. Du har en "tankstation" var du än är – det är en skillnad mot konventionella transportbilar, säger han.

Läs mer om Mercedes nya elbilssatsning

Mercedes ser en stor försäljningspotential redan under 2019 i Sverige, men Lemon konstaterar att det är svårt att göra en kalkyl på ett nytt segment. Man har noterat ett stort ökat intresse för modellen i och med bonus-malus – och med eVitos låga ägandekostnad tror Mercedes att försäljningen kommer fortsätta att öka starkt även kommande år.
– Från och med den 1 juli får man en miljöbonus på 60 000 kronor – så totala ägandekostnader kommer bli låga även om eVito blir något dyrare i inköp. Man får fri service de fyra första åren, och ett battericertifikat som ger åtta års garanti på batteriet – som förnyas årligen vid service. Det ger en trygghet. De flesta bilar leasas på tre år och då vet man exakt vad det kostar, utan några oväntade utgifter, säger Lemon.new-module-40

Man ska heller inte förringa den insparade bränslekostnaden. Med ett genomsnittligt elpris på 1.50 kronor kommer milkostnaden ligga på ca 3.50 kronor. För de som tillbringar en stor del arbetsdagen bakom ratten är komfort och ergonomi avgörande, och Mats bekräftar att bilen har "Mercedeskvalitet rakt igenom".
– eVito kommer också vara fullt uppkopplad mot Mercedes onlinetjänst för transportbilar. Föraren kan exempelvis se återstående laddtid, vagnparkstjänster och körjournaler, säger Mats Lemon.

LÄS MER: Allt om Mercedes eVito.