När Prius lanserades för över 20 år sedan så innebar det ett paradigmskifte i bilbranschen. Toyota nöjde sig inte längre med förbättringar av förbränningsmotorn för att sänka bilarnas förbrukning och utsläpp.
Med introduktionen av Toyotas elhybrid förändrades hela industrin på ett bräde – och elektrifieringens tidsålder inleddes.
En av de saker som möjliggjorde ur-Priusen var Toyotas framsteg inom batteriforskning. För inte nog med att man hade lyckats skapa en drivlina som kapade bränsleförbrukningen – tillverkaren kunde även garantera kvaliteten i den nya tekniken.
Läs mer om fördelarna med elhybrid
Numera är elhybrider inte bara ett signum för tillverkaren, det är en framgångsfaktor och oavsett behov så har Toyota ett alternativ i modellpaletten.
Och de över 15 miljoner som har bytt till elhybrid kan vittna om att en hel del av körningen görs på el, detta trots att batteriet inte alls är lika stort som hos laddhybrider eller rena elbilar. I Toyotas mätningar av verklig körning har det visat sig att förbränningsmotorn i vissa fall är avstängd i upp till 70 procent av körtiden i stads- och tätortstrafik (i genomsnitt 50 procent).
Precis som med all ny teknik fanns det en viss oro bland konsumenterna när Prius introducerades i Sverige 1998. En vanlig fråga kring elhybriden rörde batterierna; hur länge de håller och hur dyrt det skulle bli att byta dem. För visst måste väl även de kunna bli obrukbara? Men historien har visat att batterierna är otroligt seglivade och Toyota kan därför utan oro erbjuda ägarna hela 10 års garanti.
Ambitiösa klimatmål
Toyota har även tagit sikte mot framtiden och som ett led i det specificerat klimatmål. En del som ingår är hur man ska förbättra tillverkningen av bland annat sina batterier ytterligare. Genom att helt gå över till förnyelsebar energi ska man uppnå nollutsläpp av CO2 på alla anläggningar år 2050.
Ett ytterligare mål handlar om vattenanvändningen vid tillverkning, och att man vill sänka och optimera denna.
Lågt koldioxidavtryck i alla led
Den höga kvaliteten på Toyotas batterier tydliggjordes då en konsumenttidning (Consumer reports) testade en tio år gammal Prius som gått 30.000 mil – och jämförde den med ett exemplar som bara hade gått 300 mil. Syftet var att se huruvida batteriet i den äldre bilen hade tappat kapacitet. Men trots ett decennium på nacken kunde man inte se någon märkbar försämring. Drivlinan presterade lika bra och levererade samma låga förbrukning som om den vore ny. Detta är om något en indikation på att en elhybrid från Toyota är ett tryggt bilköp.
Och elhybriderna gör även avtryck i statistiken. Enligt analysföretaget Jatos senaste sammanställning över minskat utsläpp av koldioxid från nya bilar i Europa ligger ett märke i topp… och ni kan säkert gissa vilket.