Mildhybrid, elhybrid och laddhybrid – så funkar begreppen

Toyota reder ut hur elektrifierade bilar fungerar och hur framtiden för de olika teknologierna ser ut.

Mildhybrid, elhybrid och laddhybrid – så funkar begreppen

Det pratas mycket om hybridbilar och "elektrifierade" bilar. Det är ett smidigt och enkelt sätt att sänka både förbrukningen och utsläppen, och något som Toyota storsatsat på ända sedan lanseringen av första generationen Prius 1997.
Toyota har som mål att bygga helt utsläppsfria miljöbilar, och inte bara när de körs. Toyota ser till hela livscykelperspektivet, inklusive batteritillverkning och återvinning av bilen istället för skrotning.

Det finns flera begrepp som riskerar att krångla till bilköpet, och som kan vara bra att hålla koll på. Här reder vi ut några av dem.
Vilka typer av elektrifierade bilar finns det?

 

Mildhybrid eller lätthybrid

Den här tekniken har det pratats om i flera år, men det är först nu den börjar få fäste på allvar.

Fördelar: En mildhybrid har en kombinerad startmotor/generator som kan ge en extra "push" när det behövs. På så sätt behöver förbränningsmotorn inte jobba lika mycket – det ger lägre utsläpp.

Nackdelar: Kan ej köras på ren eldrift med förbränningsmotorn avstängd. 

Nya Toyota RAV4 finns som elhybrid.

  

Fullhybrid/Elhybrid

En bil med fullhybridteknik har potential att bli betydligt klimatsmartare än en vanlig bil utan hybridteknik. Det här är tekniken som Toyota storsatsat på sedan lanseringen av första generationen Prius 1997. Toyota har sålt tolv miljoner elhybridbilar sedan 1997 som minskat koldioxidutsläppen med 77 miljoner ton.

Fördelar: Hybridtekniken gör bilen supersmidig att köra, särskilt i stadstrafik, och då kan bilen till stor del rulla på el. Du behöver inte koppla in bilen med sladd för att ladda den, eftersom att den självladdas vid körning. Enligt Toyotas undersökningar körs hybridbilarna på el mellan 50 och 75 procent av sträckan i stadstrafik.

Nackdelar: Räckvidden på el är inte lika lång som för en hybridbil som kan laddas i uttag – dock tar elen inte slut. 

Laddhybrid

En laddhybrid, eller pluginhybrid som den också kan kallas, kan laddas genom att plugga in sladden i ett uttag.

Fördelar: Räckvidden på eldrift blir flera mil – det ger en härlig körkänsla, särskilt i stan.

Nackdelar: Behöver ett större och tyngre batteri. Förbrukningen blir bara låg så länge du laddar bilen och kör på el så ofta du kan.


Batterielbilar

Helt eldrivna bilar som lagrar strömmen i ett batteri har betydligt längre räckvidd på el än en laddhybrid, men inte lika lång som en fullhybrid/elhyrbid. En elbil är smidig att ladda hemma över natten, men inte lika smidig för den som inte har möjlighet att ladda hemma.

Fördelar: Du kan alltid köra helt på el. Det ger en härlig och tyst körkänsla. Noll lokala utsläpp medan bilen körs.

Nackdelar: Det krävs ett stort och tungt batteri. Högt inköpspris. Räckvidden blir kortare i kallt klimat. Kan ta tid att ladda fullt.



I Sverige säljs sex Toyotabilar med hybriddrift, varav en laddhybridmodell.

Vätgasbilar

Det här är en annorlunda typ av elbil där energin inte lagras i ett batteri. Istället tankas bilen med vätgas som sedan omvandlas till energi med hjälp av en bränslecellsstack. Vid sidan av fullhybrider är det här en biltyp som Toyota storsatsar globalt på, just nu med den futuristiska modellen Mirai.

Fördelar: Samma härliga och tysta körupplevelse som i en batterielbil, men med längre räckvidd. Det går snabbare att tanka vätgas än att ladda en elbil, cirka tre minuter. Inga lokala utsläpp – det kommer bara vattenånga ur avgasröret. Dubbelt så energieffektiv som en förbränningsmotor.

Nackdelar: Det finns inte så många vätgasmackar att välja på i Sverige. Fortfarande högt inköpspris. 


Hur är det egentligen med batterierna?

Till skillnad från en vanlig bil med bensinmotor har hybridbilar och de flesta elbilar ett batteri för att lagra strömmen. De flesta batterier tappar en del kapacitet med åren, men inte alls så mycket som många tror. Toyotas hybridbatterier är särskilt utvecklade för att ge så mycket energi som möjligt i alla situationer, även när det är kallt eller efter flera års användning. Toyota erbjuder tio års garanti på hybridbatterier. 
Dagens litiumjonbatterier som sitter i många elbilar kan ibland ha svårt att prestera i kallt klimat, efter många års användning eller vid upprepad snabbladdning. Därför utvecklar Toyota redan nu nästa generations batterielbilar med så kallade solid state-batterier, som kommer lösa många av "knutarna" med dagens elbilsbatterier.

Mirai är Toyotas första vätgasbil. Foto: Toyota

Hur ser framtiden ut?
Det är ingen tvekan om att fullhybriderna/elhybriderna spelar en viktig roll för att minska utsläppen och köra igång omställningen till eldrift på allvar. Särskilt för alla som inte kan ladda sin bil hemma – till exempel lägenhetsbor.
En laddhybrid kan vara lösningen för dig som kan ladda bilen hemma eller på jobbet och därmed jobbpendla utsläppsfritt, men som ändå vill kunna köra längre sträckor till exempel på helgen eller semestern.
Vätgasbilarna är en energismart lösning som kommer locka många köpare när bilarna blir billigare att köpa och när det finns fler tankställen. Och under tiden tittar Toyota på att utveckla en batterielbil med solid state-teknik.