Det finns de som gör en axelryckning när de väljer bil – och går på enkla parametrar som pris eller lastutrymme. För de som är lite mer kräsna finns det nu ett nytt och spännande alternativ. CUPRA Ateca utmanar med iögonfallande design och nervkittlande prestanda, utan att göra avkall på utrymme och vardagspraktikalitet.
CUPRA, som är en avknoppning av Seat, har sitt ursprung i tillverkarens motorsportsdivision. Och det märks. De som tror att det bara handlar om kosmetiska skillnader har gravt fel. Det krävs inte många sekunder för att inse att en CUPRA är något extra.
Så vad skiljer sig då mellan dem?
Utseendemässigt har CUPRA Ateca en annan front. Det börjar med att den nedre delen av stötfångaren och grillen är helt märkesspecifika. Grillgallret är även det eget och ”bikake-mönstrat”. Och för att kunna kyla den potenta motorn har man valt att ha luftintag istället för dimljus.
Sedd från sidan skiljer sig även CUPRA mot sitt tamare syskon. Och det gör man på ett både sportigt och elegant sett. Detta dels genom att bilen är sänkt och dels att man genom de kopparfärgade lättmetallfälgarna, som finns som tillval, kan man skymta rejäla bromsok. Baktill signalerar de fyrdubbla avgaspiporna att den här bilen levererar prestanda. Eller vad tycks om 300 hästar och accelerationen 0-100 km/h på 5,2 sekunder – en kvickhet som generar de flesta konkurrenter.
På insidan fortsätter temat med elegant precision. En nyktert dämpad inredning möter föraren, men kolfiber finishen på ratten signalerar att det finns ”det lilla extra” till hands. I kupén återkommer även kopparfärgen, här som kontrasterande söm i säten och ratt. Något som även bidrar till känslan är att CUPRA har Aluminiumpedaler. Vill man ytterligare förhöja sportbilskänslan i Ateca väljs med fördel de extra djupt skålade sätena.
Även om detaljkärleken är imponerande, och väl värd att dröja blicken vid, så är det mest särskiljande saker som inte syns. Prestandasuven från CUPRA kommer med ett specifikt ”CUPRA-läge”. Detta körläge väcker verkligen glädjen i bilen – och signalerar att nu blir det åka av. Till en början märks det av i motorresponsen samt den serenad som varje tryck på gaspedalen åtföljs av. Även styrning, växellägen, fjädring och assistanssystem justeras för att bilen ska prestera sitt yttersta.
Men även om huvudfokus är prestanda och elegans – har CUPRA inte tullat på värden som flexibilitet och praktikalitet. Det är fortfarande en suv, med en förarposition som ger bra överblick, ett rymligt bagage och plats för hela familjen. Och det är det här som är vitsen. CUPRA Ateca innebär inte kompromisser, utan här har man istället kört plusmeny de lux. Och det är väl värt att tänka på en grådaskig måndag. För även om du bara ska hämta barnen från skolan – finns det bilar som förvandla vardagsturen till en riktig resa.