Nu lanseras Mercedes Marco Polo facelift – en etta med kokvrå

Med uppdaterad dieselmotor, förbättrad helljusassistent och uppgraderad växellåda har Mercedes Marco Polo fått ett rejält facelift.
För ägaren Staffan Björklund fortsätter bilen dock att vara en säker vardagsbil såväl som ett hem.

Nu lanseras Mercedes Marco Polo facelift – en etta med kokvrå
Foto: Simon Bo Silverdahl

När första generationen Mercedes Marco Polo presenterades väckte den stor uppmärksamhet bland både köpare och press.
I mars 2019 är det dags för en ny version att ta plats; Marco Polo facelift. Vassare motor, en ny växellåda och uppdaterad design är några av de många nyheterna.

Den V-klassbaserade Mercedes Marco Polo fyller inte bara funktionen som en personbil utan är också en smidig campingbil som enkelt omvandlas till boende med sovplats för upp till fyra personer.

Multisportaren och äventyraren Staffan Björklund, som i december 2017 blev sponsrad av Mercedes med sin alldeles egna Marco Polo, har under det senaste året bott i bilen och färdats tusentals mil, allt ifrån Alperna till Nordnorge via en vända till Ryssland.
– Friheten är den stora tjusningen. Jag kan åka var jag vill utan att behöva tänka på att boka boende eller orka köra en viss sträcka. Behöver jag en paus kan jag bara stanna längs vägen. Sen tilltalar det mig att jag kan vara så nära naturen och ta mig runt med all min packning och allt är så enkelt. När jag var i Nordnorge senast så var vi två personer med full skid- och klätterutrustning. Vi hade mat och hela kittet med oss. Under de två veckor vi var iväg behövde vi till exempel bara besöka en mataffär vid ett tillfälle. 

Allt om Mercedes Marco Polo

Marco Polo har en maximal ståhöjd på 2 350 mm. Foto: Mercedes-Benz

Hög säkerhet

Mercedes Marco Polo är en kompakt campingbil med imponerande generösa utrymmen och flexibilitet, både på och av vägen. Ett brett utbud av assistanssystem ger en hög säkerhet och komfort. På säkerhetssidan finns även utökade funktioner gällande de smarta LED ILS-strålkastarna (som står för Intelligent Light System). Dagens system har förbättrats med Helljusassistent Plus som bidrar till bättre säkerhet. Till skillnad från vanliga strålkastare anpassar det nya adaptiva helljusassistanssystemet sig efter andra bilar på vägen. På så sätt får du alltid optimalt ljus oavsett om det finns andra bilar på vägen eller inte.

En nyhet att nämna är den aktiva bromsassistenten som är standard på bilen samt kommunikationsmodul LTE, för digitala tjänster som ger en stabil och snabb anslutning mellan bilen och internet. Det används bland annat för Mercedes-Benz nödanropssystem och Live Traffic Information.
– Min internetuppkoppling fungerar superbra och är ju dessutom gratis inom stora delar av Europa. Det gör att bilen blir både mitt hem och mitt kontor. 

 

I faceliften ingår uppdaterad interiördesign med ny klädsel, ny panel samt ny design för luftuttag. Foto: Mercedes-Benz

Krafttag på motorsidan

Två andra stora nyheter med den uppdaterade Mercedes Marco Polo är ny dieselmotor samt en uppdaterad automatväxellåda. Marco Polo facelift levereras som standard med växellådan 9G-TRONIC. Det är en automatisk växellåda som förfogar över 9 framväxlar och en backväxel. Den elektroniskt styrda automatväxeln skapar en rad fördelar så som ökad livslängd, minskad bränsleförbrukning och optimerad växlingskomfort.

Dieselmotorn som sedan tidigare finns i utvalda Mercedes personbilar är ny hos Marco Polo och mycket mer effektiv än dagens modell. Mercedes-Benz OM654 motor är en 4-cylindrig dieselmotor och kommer med en effekt på 120kW/163hk alt. 140kW/190hk samt den nya på 176kW/239hk. Den har common rail direktinsprutning med piezoinjektorer och ett systemtryck upp till 2050 bar. Med tredje generationens SCR-system uppfyller motorn en lägre bränsleförbrukning, bättre ljudegenskaper och kommande utsläppsgränser.

Allt om Mercedes Marco Polo

Foto: Staffan Björklund

 

Uppfyller drömmen för ett äventyr

Med Mercedes Marco Polo är det enkelt att kombinera det praktiska och det njutbara. Med sina blott 1,9 meter i höjd och fem meter i längd är Marco Polo enkel att manövrera och parkera och den kommer in i de flesta garage. När det kommer till lastutrymme finns det goda möjligheter till både takbox, cykelställ baktill och i bagageutrymmet finns plats för väskor. Även en garderob följer med som standard.
– Utrymmesmässigt har jag aldrig känt att jag skulle ha haft en större bil. Vi har kunnat sova fyra personer under en långweekend. Den sväljer otroligt mycket vad gäller både porslin, packning och allt annat man behöver ha med sig, berättar Staffan. Det enda han har kompletterat bilen med är just takbox, cykelställ samt ett kajakställ.

Foto: Simon Bo Silverdalh

På insidan hittar man en fullt utrustad köksdel med gasolkök, kylbox på 40 liter och diskho med rinnande vatten. Den bäddbara 2-sitssoffan i passagerarutrymmet ger sovplats för två personer, och ytterligare två personer får plats i takbädden. Taket höjs eller sänks med en knapptryckning på mittkonsolen vilket ger en maximal ståhöjd på 2 350 mm. De främre stolarna i bilen kan också snurras runt och de bakre skjutas på skenor så att man frigör utrymme, eller skapar plats för flera personer att kunna äta tillsammans.
– Det enda jag kan sakna ibland  är en ugn för att kunna variera mina måltider, skrattar Stefan, i övrigt finns allt jag kan önska. 

Allt om Mercedes Marco Polo