De mest allvarliga rostangrepp är de som inte syns och som gör en krocksäker bil farlig.
En undersökning gjord av Folksam och Villaägarna, där begagnade bilar krocktestas, visar att rost på bärande delar ökar risken att skadas svårt eller dö med 20 procent.
– Största risken säkerhetsmässigt är när bärande delar blir rostangripna. Dessutom ser vi ofta rostangripna bromsrör som kan leda till katastrofala följder om inget görs, säger Johan Karlsson på Dinitrol Center.
Undersökningen är gjord på olika modeller men som alla har genomgått besiktning och blivit godkända. Testet gjordes av bilarnas vuxenskydd genom ett frontalkrocks- och ett sidokrocktest. På en av bilarna genomfördes även ett stolpkrocktest.

Generellt när det gäller rostskador har man kunnat se att punktsvetsade spalter och plåtomvikningar är de mest korrosionsutsatta karossdetaljerna på en bil. Det beror på att de håller kvar fukt och vägsmuts under långa perioder, och att det är svårt att få en hög korrosionshärdighet vid tillverkning av bilkarossen utan att använda rostskyddsmedel, som följer rörelserna i karossen.
Resultatet av undersökningen visade däremot att det är mycket modellspecifikt var rosten angriper och att det är beroende av var modellerna har svaga områden och konstruktionslösningar.
En av bilarna i testet hade rostskador på balkar, trösklar och golv som direkt försämrade karossens stötupptagande förmåga.
– Vi ser ofta att rost börjar i plåtskarvar som saknar tätning. Särskilt när dessa finns bakom innerskärmarna i hjulhusen samt bakom plastpanelerna på bottenplattan. Fukt och smuts fastnar bakom plasten och skapar en smutsig och fuktig miljö där korrosionen frodas. Även bromsrör och länkarmar brukar vara svårt utsatta, berättar Johan Karlsson.
Det går att påverka när och hur mycket din bil drabbas av rost genom kontinuerligt underhåll så som att hålla din bil ren, omgående ta hand om skador och undvika att parkera på fuktiga ställen.
Trots det bör alla bilägare överväga ett rostskydd, som inte bara minskar risken för skador utan också bebehåller andrahandsvärdet på din bil.
Enligt Folksam kan det vara motiverat att rostskydda även en nyare bil med undermåligt rostskydd för att bibehålla krocksäkerheten. För bilar som är några år rekommenderas att börja med en rostskyddskontroll med specialinstrument.

Foto: Dinitrol Center
Rostskyddskontroll: En billig livförsäkring
På ett Dinitrol Center kan du få hjälp med en rostskyddskontroll där en utbildad fackman noggrant går igenom din bil. Allt från bottenplatta och skärmar till dörrar och motorhuv kontrolleras. Genom fiberoptikskamera ges även möjligheten att kontrollera inuti balkar och andra skrymslen.
Genomgången avslutas med att du får fullständig rapport om din bils roststatus.
En rostskyddskontroll kostar 295 kronor och tar i snitt 30 minuter.
Rostskyddsbehandling: Skräddarsytt program för din modell
Skulle kontrollen visa att ett utökat rostskydd är aktuellt finns det möjlighet att få hjälp med det på Dinitrol Center. Under en tredagars behandlingsperiod genomförs ett skräddarsytt program utifrån din bilmodell.
Behandlingen inleds med genomgång av ett modellspecifikt behandlingsschema för att säkerställa att känslig elektronik inte skadas och att behandlingen genomförs på rätt sätt. Därefter demonteras bilen för att steg för steg genomgå behandlingen.
Avslutningsvis görs också en slutkontroll där ett certifikat utfärdas.
Bilar som rostskyddsbehandlas hos Dinitrol Center får längre livslängd med bibehållen krocksäkerhet

Välkommen till Dinitrol Center
Dinitrol® Center är marknadsledande i Sverige och idag finns det cirka 35 Dinitrol Center runt om i landet.
Varje Dinitrol® Center är auktoriserat och godkänt. Det innebär att de är kvalitetskontrollerade, att det finns utbildad personal, specialutrustning, miljöcertifierade produkter och godkända miljöanpassade lokaler.