Experten: Så viktig är din vindruta

Visste du att vindrutan utgör en bärande del av bilens konstruktion och att den är en förutsättning för att flera system i bilen ska fungera. Här berättar Emma Malmros, verkstadschef på Hedbergs Bil i Malmö, om varför vindrutan är mer än bara ett fönster ut mot omvärlden.

Experten: Så viktig är din vindruta
Advertisement

Dagens bilar är utrustade med mycket säkerhetsteknik, men det är fortfarande förarens sikt av vägbanan som utgör den allra viktigaste säkerhetsaspekten. Därför är det avgörande att sikten inte störs av stenskott och repor – och att du byter ut en sliten vindruta i tid. Och det finns fler skäl att vända sig till en märkesverkstad än att arbetet görs av servicetekniker som är utbildade på just din Ford-modell. 

– Hos Ford får du alltid en originalruta, samma som bilen byggdes med – och som den är krocktestad med. I dag utgör rutan en bärande del av konstruktionen. Om den har fel tjocklek eller har ett lim som har fel egenskaper så kan det påverka krocksäkerheten, säger Emma Malmros, verkstadschef på Hedbergs Bil i Malmö. 

 

Emma Malmros är verkstadschef på Hedbergs Bil i Malmö.

Kompromissa inte med säkerheten

I dag sitter det mycket teknik i vindrutan i form av kameror och sensorer. Om de inte är rätt monterade så är det inte säkert att tekniken fungerar korrekt. Det handlar exempelvis om Fords autobroms "Active City Stop", regnsensorer och system för avståndsbedömning. 

– Ett annat exempel är den sensor som styr halvjus-automatik. Bakljusen är inte tända dagstid, utan de sätts igång av en sensor i rutan när det blir för mörkt ute. Den måste fungera, och det krävs ju att man har rätt utrustning så att man kan kalibrera systemen efter att man har satt i en ny ruta, säger hon. 

Nio av tio rutor går via glasskadeförsäkring. I och med att självrisken i de flesta fall är en fast summa så blir det inte dyrare att välja en originalruta hos Ford, och då vet du att bilen har samma skydd som när den rullade ut från fabriken. 

Läs mer om Ford service & underhåll här

Skälen bakom ett byte kan vara flera – som stenskott mitt i synfältet, flera stenskott eller sprickor – men även om man har mycket smårepor på vindrutan. Det senare är ett problemområde som Emma tycker att bilägarna borde bli mer medvetna om.  

– Framför allt handlar det om säkerhet. När man kör i motljus med en repig ruta så störs sikten enormt, och att kunna se ut utan att bli bländad är livsviktigt. Jag skulle säga att folk är ganska omedvetna om det här. I princip alla rutor vi byter handlar om stenskott i synfältet eller sprickor – men att repor stör sikten är man inte så medveten om. Det beror så klart också på var reporna är placerade. Om de sitter på passagerarsidan så är det inte så farligt, men du har som ett A4-papper från ratten och uppåt som är ditt primära synfält. Om det är repigt där så är det dags att byta, säger hon. 

Läs mer om Ford service & underhåll här

Klar sikt

Det är svårt att säga exakt hur snabbt reporna kan bli en säkerhetsrisk, men det kan gå på några år. Det beror på var du bor, hur ofta du skrapar framrutan – och inte minst på hur ofta du byter torkarblad. För om de är slitna och smutsiga så sliter torkarbladen i sin tur på rutan. 

– Man bör byta torkarblad minst varje år, men gärna två gånger om året. Dels efter sommaren när de har blivit torra av solen, och efter vintern när de har blivit ansatta av salt, grus och smuts. Men jag tror att den generella uppfattningen är att de håller mycket längre. Man tänker inte på att de blir torra. Jag har märkt att det finns kunder som vid service säger, "nej, vi bytte torkarblad förra gången, så då får de sitta några år till", avslutar Emma Malmros.