Proffsiga tjänsten som lyfter din firma: Allt detta ingår

Van ProCenter erbjuder en rad tjänster som är anpassade och optimerade för de som äger eller skall köpa Mercedes-Benz transportbilar. Det handlar dels om verkstadssidan med service och underhåll – men även om spetskunskap inom försäljning och finansiering.

Proffsiga tjänsten som lyfter din firma: Allt detta ingår

Leveranser som inte kommer fram, fakturor som uteblir och svårhanterlig logistik. De flesta transportföretag står dagligen inför utmaningar som i värsta fall hotar verksamheten. Det finns många orosmoln för både stor som liten företagare. Det är därför av största vikt att själva navet i verksamheten, bilen, inte bidrar med ytterligare huvudbry.
I Van ProCenter har Mercedes hittat en rad tjänster som är anpassade och optimerade för att möta kraven hos alla de företag som är beroende av att transporterna hålls rullande.
Det gäller allt från inköp till service och reparationer. Van ProCenter har ett brett utbud av ersättningsbilar tillgängliga, men målet är givetvis att det egna fordonet ska komma ut på vägen så snabbt som möjligt. 



– Transportbilen är ett arbetsredskap och det är oerhört viktigt att kunna planera sin egen verksamhet – och därmed veta när de får tillbaka bilen igen. Personbilskunder kan man sätta i en hyrbil, men exempelvis en snickare kan ju ha alla sina verktyg i transportbilen, och den är svårare att ersätta, säger Joacim Lundahl som är chef över en central serviceavdelning på Hedin Bil. 

LÄS MER: Allt om Mercedes Van ProCenter

Hög tillgänglighet och service

En annan viktig aspekt för att hålla sin verksamhet igång är möjligheten till snabb hjälp, och service. Här erbjuder ProCenter-anslutna verkstäder en hög tillgänglighet och kundmottagning, vilket bland annat innefattar generösa öppettider både i och utanför storstäderna. Det finns också mekaniker som är jourhavande dygnet runt. Det innebär att kunder kan få hjälp vid haverier 24 timmar om dygnet.  

Joacim Lundahl berättar att det är en rad andra krav som ska uppfyllas för att få Mercedes Pro-certifiering, och verkstäderna blir reviderade varje år. 


Bland annat ska man ha minst en servicerådgivare som är specialist på Mercedes transportbilar. Det innebär att personen har genomgått Mercedes ettåriga utbildning och klarat deras examensprov. Även övrig personal utbildas löpande. Det ger kunden en garanti om att alltid får ett personligt möte som ger svar på produktspecifika frågor och samtidigt ger bilen bästa tänkbara behandling. 

Välsmort system

En aktiv kundmottagning tillsammans med hög servicegrad är receptet för ett välfungerande koncept. I det ingår till exempel erbjudande om däckhotell och reparation av glas samt stenskott. 

– På 25 procent av alla transportbilar som rullar genom verkstaden gör vi stickprov där vi kostnadsfritt kollar däck, bromsar, vindrutetorkare och ljus. Då kan vi upptäcka saker som kunden inte har sett och de slipper besöka verkstaden en extra gång. Det sparar både tid och pengar. 

I slutändan handlar allt om mobilitet, och att kundens verksamhet inte ska bli lidande av att en bil tillfälligt strular. 

– Om våra processer fungerar så tjänar kunden på det. Saker blir klara snabbare och utförda med högre kvalitet, och vi har en bättre kommunikation med kunden, säger Joacim Lundahl. 

LÄS MER: Allt om Mercedes Van ProCenter