CUPRA Formentor e-Hybrid är en laddhybrid på steroider

CUPRA Formentor har redan lovordats av många för sin kombination av prestanda, design och praktiska egenskaper. Nu är det äntligen dags för laddhybridvarianten att äntra scenen.

CUPRA Formentor e-Hybrid är en laddhybrid på steroider

Låt oss börja med att reda ut en sak – nya Formentor är inte en SEAT. Den har aldrig varit det, och den kommer inte att bli det heller. Det här är nämligen den första modellen någonsin som är designad från grunden för att vara en CUPRA. Och tur är väl det – dess låga, breda silhuett och aggressiva attityd hade nog skrämt bort de flesta av SEATs kunder. 

Av allt att döma har CUPRAs första helt egna bilmodell varit en välkommen nykomling sedan den lanserades i oktober förra året. auto motor & sports utsända reporter kallade Formentor för "en riktigt snygg fullträff" när han fick provköra bilen. Europas övriga journalistkår verkar hålla med – en jury med 60 motorjournalister från 23 länder har utsett den till en av sju finalister till Årets Bil 2021. Inte illa för ett första försök.

Läs mer om CUPRA Formentor e-Hybrid

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Det är naturligtvis smickrande för CUPRA att vara en del av den exklusiva skaran. Men det är faktiskt inte det som är ämnet för den här artikeln. Nyheten just nu är att CUPRA Formentor har lanserats som laddhybrid, och att den därmed går från att bara vara snygg, snabb och spännande till att vara snygg, snabb, spännande – och supersnål. Under rätt förutsättningar klarar sig den nya laddhybriden på så lite som 1,5 liter bensin per 100 km. Det är bra för både miljön och plånboken, och placerar modellen på rätt sida av 2020-talet.

Drivlinan känner du kanske igen från CUPRA Leon e-Hybrid – den består av en 1,5-liters bensinmotor med turbo som jobbar tillsammans med en elmotor för att leverera en total systemeffekt på 245 hästkrafter och 400 Newtonmeter. Det räcker för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på 7 sekunder, samtidigt som den kan rulla upp till 50 km på ren el. Det bästa av två världar, alltså.

Bygg din CUPRA Formentor 

På tal om att kombinera det bästa av två världar så var det faktiskt hela idén när CUPRAs ingenjörer utvecklade bilen. De ville skapa en prestandabil som samtidigt hade de praktiska egenskaperna hos en SUV. Resultatet kallar de för en CUV – en blandning av en coupé och en SUV, med en elegant sluttande taklinje som andas prestanda och fart. Designen är kraftfull och elegant var man än tittar. Frontens stora grill med CUPRA-märket i koppar och de distinkta LED-strålkastarna ger bilens ansikte en lagom bister uppsyn, och samma designspråk går igen även baktill där en bred ljuslist sträcker sig över hela bakpartiet.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Invändigt tar man plats i lågt monterade sportstolar och greppar en läderklädd sportratt som talar sitt tydliga språk: det här är inte vilken bil som helst. Här finns också all den teknik man förväntar sig av en bil år 2021. I händelsernas centrum finn en stor, högupplöst pekskärm från vilken de flesta av bilens inställningar nås. Den helt digitala instrumentpanelen kan anpassas till förarens preferenser och tack vare inbyggd internetuppkoppling kan saker som förvärmning av klimatanläggningen kontrolleras via en app i telefonen. Självklart har bilen också säkerhetssystem som autobroms och filhållningsassistent inbyggda.

Men framför allt är CUPRA Formentor e-Hybrid en bil som ska köras. Så varför inte boka en provkörning så att du kan uppleva bilen på egen hand? 

Besök CUPRAs hemsida

LÄS OCKSÅ: Därför borde nya CUPRA Formentor e-Hybrid bli din nästa tjänstebil
LÄS OCKSÅ: Racinglegenden kör CUPRA varje dag: "Snygg och kul"