Därför borde nya CUPRA Formentor e-Hybrid bli din nästa tjänstebil

Nya CUPRA Formentor e-Hybrid är den perfekta mixen av elektrifiering och prestanda. Men tack vare den rymliga kupén, den generösa standardutrustningen och det låga förmånsvärdet är den också en utmärkt tjänstebil. Fråga bara racingföraren Mattias Ekström.

Därför borde nya CUPRA Formentor e-Hybrid bli din nästa tjänstebil

Formentor är CUPRAs första helt egna bilmodell, framtagen utan inblandning från den tidigare vårdnadshavaren SEAT. Men trots att CUPRA är ett prestandaorienterat märke är debutmodellen inte någon opraktisk sportbil – CUPRA har i stället tagit fram en modell som i tillägg till att vara snygg och körglad också är praktisk och enkel att leva med varje dag. Det är en bil som "för samman fördelarna hos en prestandabil med egenskaperna hos en suv", som CUPRA själva uttrycker det.

Nya Formentor har allt det som dagens bilköpare förväntar sig, och mängder av finesser därutöver. Kanske är det därför som bilen var en av de sju finalister inför korandet av Årets Bil i Europa år 2021. Kanske är det också därför som Mattias Ekström, racinglegenden från Dalarna, har valt en CUPRA Formentor som vardagsbil. Han är dessutom e-ambassadör för CUPRA och är aktuell med både PURE ETCR och den mer okonventionella racingserien Extreme E där elektrifiering, jämställdhet och en hållbar värld får stort utrymme ihop med nervkittlande racing. Läs mer om det här och här.

Nya Formentor finns också med ett brett utbud av drivlinor att välja bland. Mest intressant är nog ändå CUPRA Formentor VZ e-Hybrid, en laddhybrid med 245 hästkrafter och 400 Newtonmeter. Det här är storsäljaren – inte minst bland tjänstebilisterna. Tack vare en bensinförbrukning vid blandad körning på endast 1,5 liter per 100 km enligt NEDC-körcykeln släpper den bara ut 33 gram koldioxid per kilometer. Det gör att den gott och väl kvalar in som miljöbil, vilket innebär att den som köper bilen får en skatterabatt från staten.

Bilens låga utsläpp gör också att förmånsvärdet blir väldigt fördelaktigt för den som har möjlighet att köra tjänstebil. För CUPRA Formentor VZ e-Hybrid med 245 hästkrafter är förmånsvärdet 1 850 kronor i månaden netto vid 50 procent marginalskatt.

Läs mer om CUPRA här

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Instrumentklustret är helt digitalt och kan anpassas efter förarens tycke och smak.

Skålade sportstolar är standard i CUPRA Formentor VZ e-Hybrid.

Trots de låga utsläppen har bilen den prestanda man förväntar sig av en CUPRA. 0–100 km/h avverkas på sju sekunder, och toppfarten är på 210 km/h. Nyckeln till den här kombinationen av hög prestanda och låga utsläpp finns i hybridsystemet. Bensinmotorn på 150 hästkrafter får hjälp av en elmotor som drivs av ett batteripaket på 13 kWh. Det räcker för en räckvidd på upp till 54 kilometer utan att bensinmotorn används alls. I och med att svenskarna kör sina bilar i genomsnitt drygt tre mil per dag innebär det att många kan använda sin Formentor e-Hybrid i vardagen utan att förbränna någon bensin alls – samtidigt som man aldrig behöver ha räckviddsångest när det är dags för lite längre utflykter.

När räckvidden är slut börjar hybridsystemet jobba tillsammans med bensinmotorn för att bilen ska fungera så energieffektivt som möjligt. Tack vare en buffert laddas aldrig hybridbatteriet ur helt, vilket både ger batteriet en lång livslängd och ser till att du som förare alltid har 245 hästkrafter till hands för acceleration och omkörningar.

Läs mer om CUPRA Formentor e-Hybrid

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Det är dock inte bara den effektiva drivlinan som nya Formentor lockar med. Alla modeller från CUPRA är generöst utrustade redan i grundutförande. I Formentor VZ e-Hybrid är bland annat skålade sportstolar, sportratt i läder, klimatanläggning, högupplöst pekskärm och 19-tums aluminiumfälgar inkluderat i köpet, precis som alla de senaste säkerhetssystemen som autobroms och filhållningsassistent. Givetvis har CUPRA Formentor tilldelats den högsta säkerhetsklassningen i Euro NCAPs tester, fem stjärnor. I tillvalslistan finns  utöver detta möjlighet att göra bilen lite mer personlig, bland annat med matt lack och speciella fälgar.

Alla som kör en CUPRA är också med och stöttar deras satsningar på framtidens motorsport. CUPRA jobbar nämligen hårt för att rally och racing ska finnas kvar, även när vi inte längre tankar bilar med bensin och diesel. Det kan du läsa mer om här.

Bygg din CUPRA Formentor e-Hybrid

Boka en provkörning