Racinglegenden kör CUPRA varje dag: ”Snygg och kul”

CUPRA har sitt ursprung inom motorsport. Nu, med den legendariska racingföraren Mattias Ekström i spetsen, är det dags att ta märket in i framtiden – och revolutionera motorsporten undervägs.

Racinglegenden kör CUPRA varje dag: ”Snygg och kul”

CUPRA är ett namn som alltid har varit starkt förknippat med motorsport. Märkets rötter kan spåras tillbaka till 1970-talet, när SEAT för första gången deltog i världsmästerskapet i rally. Under decennierna som följde har SEAT deltagit framgångsrikt i både rally och banracing. År 1996 syntes namnet CUPRA på en gatbil för första gången, i och med lanseringen av SEAT Ibiza GTI Cupra Sport 16v. Den fick en rivig tvålitersmotor på 150 hästkrafter, ett sportigt chassi och ett namn som hyllade SEATs framgångar i banracing: CUPRA. Cup Racing. 

Sedan dess har CUPRAs sportiga SEAT-modeller avlöst varandra, ända fram till år 2018 då beslutet togs att CUPRA hädanefter skulle stå på egna ben. Märket skulle stå för sig själv, vara en egen identitet med egna visioner och ambitioner. Och de har varit tydliga med vilka visioner de har. 

För det första vill de skapa bilar som är roliga att köra och spännande att titta på. Men CUPRA är också ett märke som ska stå för tekniska framsteg och hållbarhetstänk, vilket inte minst märks på de motorsportsatsningar märket har gjort sedan 2018. För CUPRA har eldrift en självklar plats i framtidens bilar, både på vägen och på tävlingsbanan.

Detta vet racingföraren Mattias Ekström mer om än någon annan. Efter en lång karriär som en framgångsrik förare i bland annat DTM, rally och rallycross har han nu fått uppdraget att vara CUPRAs e-ambassadör.
– Det innebär att jag är med och gör utveckling på deras tävlingsbilar och gatbilar, säger han, och fortsätter:
– Jag är med på utvecklings- och analysmöten, testkör bilarna på olika underlag, skjutsar människor för att visa bilarnas gränser under utveckling eller andra event – och så kör jag bilarna under tävlingar.

Läs mer om CUPRA här

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

CUPRA Leon e-Racer är en av världens första helt eldrivna banracingbilar.

Som e-ambassadör är det Mattias Ekströms uppgift att köra tävlingsbilarna, både under utvecklingsarbetet och när det är tävling.

År 2018, i samband med att CUPRA blev ett eget bilmärke, avtäcktes CUPRA Leon e-Racer. Det är världens första helt eldrivna Touring Car, eller standardvagnsracer. Den är baserad på CUPRAs bensindrivna tävlingsbil men i stället för en förbränningsmotor har den fyra elmotorer som tillsammans producerar upp till 680 hästkrafter. Det räcker till en 0–100 tid på strax över tre sekunder, och en toppfart på 270 km/h. Detta utan att bränna en enda droppe bensin. Bilen fungerar som en måttstock för den kommande racingserien ETCR, Electric Touring Car Racing, som kommer att dra igång under sommaren 2021 med Mattias Ekström bakom ratten i CUPRAn.

– Det är ett helt nytt kapitel i min motorsportkarriär – att lära sig att köra en elbil på gränsen är en ny utmaning som jag gillar. Att vänja sig vid att inte ha en växellåda och att motorbromskänslan inte är samma är det jag måste träna mest på. Det roligaste är att det finns vridmoment direkt och att det är lätt att balansera bilen då det inte är någon fördröjning när jag trycker på gasen, säger han.

I tillägg till satsningen på ETCR är CUPRA också involverade i racingserien Extreme E – vilket är precis lika spännande som det låter. Det är en offroad-tävling med specialbyggda bilar som påminner en hel del om de som körs i det ökända Dakar-rallyt, bortsett från att de är helt eldrivna. Under premiärsäsongen 2021 kommer tävlingar att köras på några av världens mest ogästvänliga platser: i öknar med brännande hetta, på frusna glaciärer och i Amazonas regnskogar. Tanken är att tävlingarna ska hållas på platser som är hårt drabbade av klimatförändringarna, för att uppmärksamma dess negativa konsekvenser.

Läs mer om nya CUPRA Formentor e-Hybrid

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

CUPRA har samarbetat med ABT Sportsline för att ta fram den här eldrivna suven, specialbyggd för racingserien Extreme E.

Bilen har 550 hästkrafter och gör 0–100 km/h på 4,5 sekunder.

För att delta i dessa tävlingar har CUPRA byggt en bil tillsammans med den tyska trimfirman ABT Sportsline. Bilen är designad från grunden och upp för att överleva de extrema belastningar den kommer att utsättas för under tävlingarna ute i vildmarken, där sträckorna endast är utmärkta med GPS. Alla bilar som deltar har två förare, en man och en kvinna. I CUPRAs team kommer spakarna skötas av tysken Claudia Hürtgen och, naturligtvis, Mattias Ekström. Och han är taggad.

– Bilen är den största racerbilar jag har kört i min karriär. Det tog några kurvor innan känslan satte sig. Att köra en bil med över 500 hästkrafter och ett chassi med så mycket fjädringsväg gör att hoppa och sladda känns både utmanande och spännande. När vi ska tävla med dem kommer nästa moment då vi kommer köra heat med tre till fem bilar på startlinjen. Då blir det ännu mer spännande, säger han.

Medan några kanske fortfarande är tveksamma till motorsportens omställning till eldrift är Mattias Ekström optimistisk.
– Det kommer bli mycket nytt att lära och behöva utveckla för att vara konkurrenskraftig både på racerbanan och på gatan. Jag älskar utveckling och ser verkligen fram emot framtiden, säger han.

När Mattias Ekström inte är på jobbet och kör framtidens värstingbilar kör han en CUPRA Formentor, en bil som han menar passar alla hans behov.
– Jag tycker den är både snygg och kul att köra. För mig är balansen i chassit mycket bra och platsen i baksätet ett stort plus eftersom vi ofta är flera i bilen, både barn och vuxna.

Nu kan du också göra likadant – och samtidigt välja en mer hållbar prestandabil. Nya Formentor finns nämligen att beställa som laddhybrid.

Bygg din CUPRA Formentor e-Hybrid