Experten: Tänk på det här när du byter till sommardäck

Många bilägare ägnar inte däcken en tanke i onödan – men de är faktiskt helt avgörande för både säkerhet, körglädje, komfort och förbrukning. Fords däckexpert Michael Satzger förklarar varför.

Experten: Tänk på det här när du byter till sommardäck

Att välja vilka däck man ska köpa är faktiskt en oerhört komplext. Många parametrar spelar in. Vad har du för bil? Hur använder du den? Värdesätter du komfort mer än grepp, eller är bränsleförbrukning viktigare än allt annat? Nu när det snart är dags att byta till sommardäck är det säkert många som ställer sig dessa frågor. Det finns också en hel del saker att tänka på under själva däckbytet, och om man missar någon detalj kan det innebära onödiga kostnader eller i värsta fall en olycka.

Men det behöver inte vara så komplicerat. Du som har en Ford kan alltid vända dig till någon av Fords auktoriserade återförsäljare för att få hjälp att besvara alla däckrelaterade frågor. Vi kontaktade Michael Satzger, ansvarig för däckhotellet på FordStore Hedin Bil i Segeltorp utanför Stockholm, för att reda ut några av de vanligaste frågorna kring val av däck, vad som bör göras i samband med ett däckskifte och varför det är viktigt att det görs ordentligt. 

Vad ska man tänka på inför bytet till sommardäck?
– Om man gör det själv är det viktigt att tänka på positionen, vilka däck som satt fram eller bak, så man kan få en chans att flytta om dem så att de slits jämnt. När man byter däck hos oss gör vi en inventering innan vi tar av däcken och kontrollerar däckens skick. Om de börjar bli slitna frågar vi kunden om vi ska ta fram ett prisförslag på nya, om de säger ja frågar vi hur de använder bilen och så tar vi fram däck som passar deras behov. När man byter däck är det också bra att känna efter på lager och leder och titta hur bromsarna ser ut. Det gör alla våra mekaniker när vi skiftar hjul. Om bilen har däcktryckssensorer gör vi alltid en kalibrering av dem i samband med bytet, så att de visar rätt värden. Det är väldigt vanligt att folk kör omkring med fel däcktryck i sina bilar. Det är inte bra.

Hur vet man när det är dags för nya däck?
– Vi rekommenderar att man byter ut sommardäcken när det börjar närma sig tre millimeter mönsterdjup. Enligt lagen måste sommardäck ha minst 1,6 millimeter, men redan vid tre millimeter börjar det bli risk för vattenplaning. Det regnar ju rätt mycket under höst och vår här i Sverige, och vattenplaning är farligt. Det är också viktigt att kontrollera skicket på däcken och om de är skadade, snedslitna eller har vågmönster i dem. Då kan det vara fel på bilens hjulupphängning, eller så behöver man göra en hjulinställning.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Michael Satzger, ansvarig för däckhotellet på FordStore Hedin Bil i Segeltorp, har bråda dagar på jobbet. Speciellt under vår och höst.

Hur illa är det att ha felaktig hjulinställning?
– Om hjulen inte står rätt händer flera saker. Däcken slits väldigt fort, bilen drar mycket mer bensin, och så kan den bli väldigt obehaglig att köra. Om man har för mycket toe-out, till exempel, blir bilen otroligt spårkänslig och kan plötsligt sticka till höger och vänster efter spåren i vägen. Det är inte så mysigt.

Och när däcken ska bytas – hur vet man vilka man ska köpa?
– På Fordverkstäderna kan vi ju se i våra listor vilka däck bilarna hade när de kom från fabriken, och se hastighetsindex, bärighetsklass och så vidare. Sånt måste man ta hänsyn till. Man får sätta på ett däck som tål högre vikt och hastighet, men inte lägre. Vad gäller dimensioner på däck och fälgar så kan man ha lite större eller mindre hjul än original, så länge man håller sig inom tre procent från originalmåtten. Sånt kontrollerar vi också alltid, att det är rätt grejer vi sätter på.

Är det stor skillnad mellan premiumdäck och billiga märken?
– Det kan vara jättestor skillnad, både när det gäller grepp, förbrukning och bullernivå. Många asiatiska däck är inte anpassade för vårt klimat, och är som hockeypuckar när det blir blött och kallt under vår och höst. Vi rekommenderar att man köper bra däck, eftersom det på lång sikt oftast är en bra investering. Då slipper man onödigt hög förbrukning, högljutt buller, lång bromssträcka och dålig väghållning.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hur ska däcken förvaras under den säsongen då de inte används?
– Vi tvättar alltid däcken innan de läggs på hyllan, för att få bort salt och sånt som annars skulle fräta på fälgarna och göra att däckets livslängd förkortas. Sedan förvarar vi däcken i rätt klimat – kallt, svalt och mörkt. Då håller de längre än om de skulle förvaras i exempelvis ett förråd som är kallt på vintern och varmt på sommaren. Innan vi lägger däcken på hyllan kontrollerar vi dem alltid efter skador, meddelar kunden om något måste åtgärdas och erbjuder oss att ordna det. Så det finns många fördelar med våra däckhotell.

Vilka är bilägarnas vanligaste missförstånd kring däck?
– En sak jag hör ofta är att man ska sätta de bästa däcken bak. Det jag brukar säga i stället är att om man har två däck som är så dåliga att man undrar om man ska sätta dem bak eller fram, då är det dags att byta ut dem.

Läs mer om Ford och deras däcktjänster här.