Fyrhjulsdrivna CUPRA Ateca är trygg och körglad på vintervägarna

Fyrhjulsdriften 4Drive system är standard på prestandasuven CUPRA Ateca och det ger hög säkerhet även på snö och is. Tekniken är faktiskt utvecklad i Sverige och den kombinerar både bra grepp och låg bränsleförbrukning.

Fyrhjulsdrivna CUPRA Ateca är trygg och körglad på vintervägarna
Advertisement

Smart teknik utmärker sig genom att stödja användaren på ett bra sätt, utan att det egentligen märks. Och precis så är det med den avancerade fyrhjulsdriften 4Drive system i prestandasuven CUPRA Ateca.

Med 300 hk och 400 Nm behövs det drivning på alla fyra hjulen för att förmedla kraften. Fyrhjulsdriften är också en del av förklaringen till den blixtrande accelerationen, 0–100 km/h går på bara 5,2 sekunder. Men fyrhjulsdrift handlar om mer än prestanda, den ska också bidra till trygga egenskaper på vintern och ett bra drivgrepp även när det är snö och is.

Fyrhjulsdriften 4Drive system i CUPRA Ateca är faktiskt utvecklad i Sverige, av BorgWarner TorqTransfer Systems i Landskrona. Företaget hette tidigare Haldex Traction Systems. En elektrohydraulisk och elektroniskt styrd lamellkoppling fördelar kraften mellan fram- och bakhjulen på ett sömlöst och för föraren obemärkt vis. Programmeringen av lamellkopplingen har utförts av CUPRA-teamets ingenjörer för att passa Ateca perfekt och ge de egenskaper man eftersträvat.

Vid torrt väglag fördelas nästan 100 procent av motorns effekt till framhjulen. Endast kardanaxeln till bakaxeln snurrar och på det viset drar fyrhjulsdriften inte mer bränsle än vid "vanlig" körning. Men skulle greppet försämras kopplas bakhjulen in blixtsnabbt, reaktionstiden handlar om mikrosekunder. Den snabba responstiden är möjlig tack vare att kardanaxeln alltid snurrar. Bakhjulens ingrepp är helt automatiskt och behöver ingen aktivering av föraren.

Den fyrhjulsdrift som används i CUPRA Ateca är den senaste, femte generationen. Vid varje generationsbyte har tekniken förfinats och gjorts effektivare, samt fått minskad vikt. BorgWarner TorqTransfer har tillverkat en bra bit över en miljon lamellkopplingar av femte generationen, så det är alltså en både beprövad och modern teknik.

Läs mer om Cupra Ateca

Vid kurvtagning eller undanmanöver fördelas motorkraften mellan fram- och bakaxel, men också mellan innerhjul och ytterhjul. Genom att svagt bromsa innerhjulen styrs en större andel av motorkraften till ytterhjulen, som har bättre grepp. Det är ett av skälen till att CUPRA Ateca får så sportiga egenskaper, den understyr inte och det går att tidigt accelerera sig ut ur kurvorna.

Den smarta kraftfördelningen mellan ytter- och innerhjul används också på våta vägbanor, samt vintertid. Om ett hjul tappar greppet – till exempel på en isfläck – styrs automatiskt kraft över till de hjul som har grepp. Alltihop sker inom loppet av mikrosekunder och hjulen behöver bara snurra bråkdelen av ett varv för att kraften ska fördelas om. Systemet i CUPRA Ateca ger trygga egenskaper på svenska vintervägar och minskar risken att fastna i till exempel en snöig backe.

 

Ställ in din körstil med den runda väljaren i mittkonsolen. Foto: Cupra/ Seat.

Det som föraren däremot kan påverka i CUPRA Ateca är vilken karaktär som bilen förmedlar. Det finns sex olika körstilar att välja på: Comfort, Sport, Individual, Offroad, Snow och den exklusiva CUPRA-varianten. Körläget ställs in med den runda väljaren till höger, nedanför växelspaken, i mittkonsolen. 

Fyrhjulsdriften 4Drive system anpassas efter körprogrammet som föraren valt. Men samtidigt ändras också karaktären på de elektroniskt styrda stötdämparna i Dynamic Chassis Control (DCC), liksom växlingarna i den sjustegade DSG-lådan och trottelresponsen i gaspedalen. Även servostyrningen ändrar karaktär. Ställs väljaren i läget Individual eller CUPRA förstärks dessutom avgasljudet för att ge en sportigare känsla.

Föraren kan alltså i detalj anpassa upplevelsen i sin CUPRA Ateca med hjälp av de olika körprogrammen. Men i bakgrunden finns alltid den intelligenta 4Drive system som helt automatiskt anpassar drivningen utan att det märks, på ett smart sätt. Precis som det ska vara i en sportig prestandasuv.

Läs mer om Cupra Ateca

Så här funkar 4Drive system i CUPRA Ateca, film från BorgWarner.