Racingteknik tar prestandasuvens körglädje till nya nivåer

Utvecklad av bilälskare: Här är finesserna som tar körglädjen till en ny nivå – utan att kompromissa med praktiska detaljer.

Advertisement

Det finns en utmaning som är riktigt svår för biltillverkarnas ingenjörer att klara av – och som länge sågs som helt omöjlig. Det handlar om att kombinera körglädje, komfort och praktiska detaljer i en och samma bil.

Ingenjörerna hos det nya prestandamärket CUPRA, som själva är bilälskare, har antagit utmaningen och lyckats kombinera riktigt imponerande prestanda med komfort och utrymmen i nyutvecklade modellen CUPRA Ateca.

Det är framför allt tre finesser som hjälper till att höja prestandanivån och ser till att bilen kan leverera imopnerande körglädje i alla situationer. Finesserna är till stor del hämtade från SEATs prisvinnande motorsportdivision, som också är grunden för hela CUPRA-märket.

Läs mer om Cupra Ateca

Racingteknik tar prestandasuvens körglädje till nya nivåer

Bromsar från Brembo

När 0–100 km/h går på bara 5,2 sekunder gäller det att bromsarna håller måttet – och det gör de med råge i CUPRA Ateca.

Innanför hjulen sitter ett imponerande bromssystem från välkända Brembo (tillval). Bara namnet gör att bilentusiaster världen över känner igen sig – de här bromsarna levererar på hög nivå, även vid upprepade tvärnitar.

Det hjälper också att ingenjörerna jobbat hårt för att hålla vikten nere: CUPRA Ateca väger in på 1.540 kilo utan förare, och tack vare ingenjörernas fokus på låg vikt behöver inte bromsarna slita lika hårt som om bilen vore tyngre.

Racingteknik tar prestandasuvens körglädje till nya nivåer

Körprofiler – välj vilken bil du vill ha

En motor på 300 hästkrafter betyder inte så mycket om inte chassit och däcken kan ta hand om kraften. Här spelar förstås fyrhjulsdriften en viktig roll, men även det som CUPRA kallar Dynamic Chassis Control.

Körprofilerna påverkar bland annat hur hård fjädringen är, när växellådan växlar samt hur motorn upplevs och låter.

• Comfort: Avslappnad och välkontrollerad stötdämpning. Men du anar ändå att det finns imponerande resurser under huven. Växellådan växlar upp ganska tidigt för att spara bränsle.

• Sport: Här stramas både drivlinan och chassit åt för att ge en ännu tajtare körupplevelse. Som förare märker du det som att bilen ”går upp på tå” en aning och är ännu mer alert. Perfekt för härlig körning på småvägar eller när du vill känna på kraften även på större vägar.

• Individual: Om du inte vill hålla dig till de förprogrammerade profilerna finns ett helt eget läge där du kan skräddarsy din egen drömsetup. En klassiker bland många bilentusiaster brukar vara fjädringen i sitt mjukaste läge, men motor och växellåda i lite ”rejsigare” läge.

• Snow: Här anpassar sig bilen för det svenska vinterklimatet och kan exempelvis se till att du lättare kommer loss om du fastnat.

• Off-Road: CUPRA Ateca är en crossover med högre markfrigång än vanliga bilar och den sista, leriga biten fram till sommarstugan hanteras bäst i det särskilda Off-Road-läget.

• CUPRA: Här är läget som sammanfattar hela CUPRA-upplevelsen med stenhårt fokus på körglädje i alla situationer. Motor och växellåda levererar maximal prestanda samtidigt som chassit anpassas för bankörning.

Den största fördelen är att körprofilerna i princip ger ”flera bilar i en”, med en enorm bredd för vad bilen klarar av. Mjuk och avslappnad fjädring på en potthålsskadad landsväg, eller stenhård prestandakörning på bana med full gas efter apex? Med körprofilerna kan du själv välja hur bilen ska bete sig.

Läs mer om Cupra Ateca

Racingteknik tar prestandasuvens körglädje till nya nivåer

Progressig styrning

Den progressiva styrningen i CUPRA Ateca är ett typiskt exempel på en finess många kanske inte märker förrän om de plötsligt skulle köra en bil utan systemet.

Progressiv styrning innebär att den kan anpassas för olika situationer. I ett parkeringsgarage är styrningen lätt och du behöver inte vrida så många varv på ratten för att parkera.

Ute på landsväg eller motorväg blir däremot styrningen lite tyngre och du får vrida lite mer för att bilen ska byta riktning. Det är otroligt bekvämt framför allt på motorväg, då det är lätt att köra bilen stabilt rakt fram utan att ständigt behöva passa på ratten.

Läs mer om Cupra Ateca

Racingteknik tar prestandasuvens körglädje till nya nivåer

Det bästa med de tre smarta teknikfinesserna är att de jobbar ”under radarn” – du som förare behöver inte göra något, utan systemen övervakar ständigt hur bilen körs och hämtar mängder av datapunkter från bilens sensorer i realtid, för att kunna anpassa bland annat motor, växellåda, fjädring och fyrhjulsdriftssystem efter de förhållanden som råder just nu.

Det blir roligare så!

Rulla till toppen