Ikoner i ny skepnad - nya BMW M3 och M4 nu med fyrhjulsdrift

Ända sedan starten har BMW M3 varit branschens riktmärke i sin klass – det var faktiskt BMW som uppfann biltypen med sin legendariska E30 M3 för 35 år sedan. Helt nya M3 och M4 tar traditionen vidare och bryter samtidigt ny mark – nu kan de för första gången utrustas med fyrhjulsdrift.

Ikoner i ny skepnad - nya BMW M3 och M4 nu med fyrhjulsdrift

Receptet har i grund och botten varit detsamma ända sedan den första M3:an började produceras år 1986. En mellanklassbil med rymlig kupé, ett bagageutrymme man faktiskt kan använda – och prestanda som en riktig sportbil. Modellen blev en omedelbar succé bland bilentusiasterna, och har varit det sedan dess. Varje ny generation har hyllats för sin kombination av vardagsvänlighet och råa prestanda.

När BMW nu lanserar den sjätte generationens M3 och M4 (coupévarianten har hetat M4 sedan 2014) tar de det konceptet till en ny nivå. De har mer prestanda och fartresurser än någonsin tidigare, samtidigt som de har all utrustning och alla komfortdetaljer man förväntar sig av en premiumbil år 2021. Det gör vardagsupplevelsen ännu bättre.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nya M3 och M4 erbjuds med två motorvarianter vardera. Båda har en rak sexcylindrig motor med dubbelturbo, där basvarianternas 480 hästkrafter och 550 Nm driver bakhjulen via en 6-växlad manuell växellåda. Det i sig är lite av en skräll – och rena julafton för oss som älskar att vara maximalt delaktiga när vi kör våra bilar. 

Som alternativ finns Competition-modellerna. De har 510 hk och 650 Nm tillsammans med en 8-stegad automatlåda. För första gången någonsin för M3 och M4 kommer de båda Competition-modellerna till sommaren också bli tillgängliga med fyrhjulsdrift. Det här är alternativet för de som vill få ut maximal prestanda och de snabbaste 0-100 tiderna – året runt. 

Fyrhjulsdriftsystemet är speciellt utvecklat för M-bilarna och jobbar tillsammans med den aktiva bakre differentialen för att skicka rätt mängd kraft till rätt hjul vid rätt tidpunkt. Systemet kan också anpassas till hur du som förare vill ha det. Standardinställningen ger maximalt grepp i alla situationer, samtidigt som det alltid ger en bakhjulsdriven känsla.

I 4WD Sport-läget får bakhjulen ännu mer kraft för att göra det lättare att rotera bilen i kurvorna. Med antisladdsystemet avstängt går det också att stänga av drivningen på framhjulen helt och hållet – om man skulle vara på det humöret.

Även väghållningen är på en ny nivå i nya M3 och M4. Den extrema vridstyvheten i karossen ger trygga och förutsägbara köregenskaper och det faktum att gatbilarna är utvecklade i tandem med den nya banracingbilen M4 GTS har gjort sitt för köregenskaperna på den absoluta gränsen – där dessa bilar trivs som bäst.

Läs mer om BMW M3 och M4

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

För bilentusiasterna har BMW:s M-modeller alltid varit lätta att känna igen. Svullna, muskulösa skärmar, lägre markfrigång, stora hjul och fyra avgaspipor där bak har under många år varit tydliga kännetecken på att det är en speciell BMW man ser.

Dessa visuella signaturer hänger med på nya M3 och M4 också. Men nytt för den här gången är att M3-modellerna har fått unika, horisontella njurar i grillen som får dem att skilja sig från mängden och standardbilen ännu lite mer. Båda bilarna har också tak i kolfiber, med aerodynamiskt optimerade fenor och en diskret spoiler på bakluckan.

Bygg din BMW M3

På insidan får nya M3 och M4 elektriskt justerbara M-sportstolar i merinoläder i standardutförandet. Skalstolar i kolfiber finns som tillval för de som verkligen vill utnyttja bilens G-krafter. Som vanligt finns också M Mode och Setup-knapp för personlig inställning av bland annat körlägen för styrning, chassi och assistanssystem. De nya bilarna har ett smart antisladdsystem som samarbetar med den elektroniskt styrda differentialbromsen för att ge maximalt grepp.

I kombination med M Drive Professional kan antispinnsystemet ställas in i tio steg eller, naturligtvis, kopplas ur helt och hållet. Detta är bilar som är gjorda för att köras både fort och på sladd, vilket inte minst syns på de M-specifika funktionerna i infotainmentsystemet. Här finns både en varvtidsräknare och en M Drift Analyser som poängsätter dina bredställ.

Bygg din BMW M4

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Som på alla prestandabilar är siffrorna viktiga och nya M3 och M4 gör ingen besviken på det området heller. Redan basversionerna gör 0–100 km/h på 4,2 sekunder och 0–200 km/h på 13,7 sekunder. M3 och M4 Competition med fyrhjulsdrift klarar 0–100 på blixtrande snabba 3,5 sekunder och når 200 km/h redan efter 12,5.

Toppfarten för samtliga modellvarianter är elektroniskt begränsad till 250 km/h men kan höjas 290 km/h med tillvalet M Driver's Package.

Priserna börjar på 855.000 kr för M3 och 875.000 kr för M4. Då ingår, bortsett från de fantastiska köregenskaperna, även rikligt med utrustning. I standardutrustningen ingår bland annat en helt digital instrumentering med navigation och både Apple Carplay och Android Auto, adaptiv fjädring, elstolar med minne, M Sportstolar i Merinoläder, PDC fram och bak och Hi-Fi högtalarsystem. 

Competition-paketet kostar 51.000 kronor extra för båda bilarna. För det får man bland annat 30 extra hästkrafter, 100 extra Newtonmeter, BMW Individual extended Shadowline, M Drive Professional och M Steptronic-växellåda. M3 Competition Sedan M xDrive kostar från 957.000 kronor och priset för M4 Competition Coupe M xDrive startar på 977.999 kronor.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sist, men absolut inte minst: Längre fram kommer BMW M3 för första gången någonsin med kombikaross – så att du äntligen kan ta med dig hunden till racingbanan.

Boka en provkörning online