Premiär: Mercedes-Benz höjer ribban – här är nya eSprinter

Tänk att ha ett lastutrymme på 11 m³, silkeslen och tyst körning samt en bränslekostnad på ca 4 kronor milen. Allt det är möjligt när Mercedes-Benz höjer standarden för eldrivna transportbilar. Här är nya Mercedes-Benz eSprinter.

Premiär: Mercedes-Benz höjer ribban – här är nya eSprinter
Advertisement Advertisement Advertisement

Mercedes-Benz Sprinter är Sveriges mest sålda transportbil i den större klassen. Nu är det säljstart för den helt eldrivna varianten med upp till 15 mils räckvidd och snabbladdning. Priserna börjar på 589.900 kr (exkl moms) och de första bilarna kommer hit i november.

Mercedes-Benz storsatsar på elektrifiering på alla fronter – transportbilarna är inget undantag. Förra året kom den eldrivna eVito och nu är det säljstart i Sverige för storebror Sprinter i eldrivet utförande – eSprinter.

LÄS MER: Vi reder ut: Det här är bromskraftsregenerering

eSprinter är en bil som primärt är avsedd för stadskörning. Oavsett om det handlar om närdistribution eller att vara rullande bas för till exempel hantverkare så ger den lokalt helt utsläppsfri körning och minimalt med buller.

Liksom eVito har eSprinter sina batterier under golvet, vilket gör att lastutrymmet är lika stort som på mostavarande Sprinter med förbränningsmotor. Inledningsvis kommer eSprinter i ett skåputförande med 3.500 kg totalvikt och 11 m3 lastvolym.

LÄS MER: Passar det för ditt företag att byta till elbilar? Här får du svaret på en minut!

Beroende på om lastförmåga eller räckvidd är prioriterat så kan bilen förses med ett av två olika batteripaket. Med 55 kWh (netto 47 kWh) batteri blir räckvidden (enligt WLTP) ca 15 mil och maxlasten ca 800 kg. Väljer man det mindre batteriet på 41 kWh (netto 35 kWh) ökar maxlasten med 150 kg till ca 950 kg medan räckvidden stannar på ca 115 km.

LÄS MER: Här kan du läsa mer om Mercedes-Benz elbilar

Båda har en motor på 85 kW (116 hk) med ett max vridmoment på 295 Nm. Liksom eVito och Mercedes-Benz eldrivna personbilar har eSprinter bromskraftåtervining som kan ställas i flera steg. När föraren släpper på gasen används bilens elmotor som broms/generator och återvinner då el till batterierna. Effekten kan antingen vara att bilen saktar av lätt, eller att den bromsar in kraftigt.

LÄS MER: Guide: Så laddar du elbilen – vi reder ut begreppen

Laddning med växelström (AC) från vanlig laddstolpe sker med upp till 7,4 kW, men eSprinter har också möjlighet att snabbladdas med upp till 80 kW (DC – likström). Det betyder att den kan laddas 10 – 80% på ner till så kort tid som 20 minuter. Detta gör i sin tur att den kan köra flera slingor per dag med laddning mellan dessa.

LÄS MER: Källströms Elektriska kör rakt in i framtiden – med Mercedes-Benz eVito

Förbrukningen ligger på ca 3,2 – 3,7 kWh per mil. Det ger en energikostnad i dagsläget på ungefär 4 kronor per mil beroende på ditt elavtal.

Priserna för 41 kWh är från 589.900 kr och för 55 kWh från 665.900 kr. Mercedes-Benz eSprinter kan premieras med miljöbilsbonus på upp till 60.000 kronor efter ansökan och fordonsskatten är på 360 kr/år!