Prisbelönt premiumsedan – så bra är NIO ET7

NIO ET7 är premiumsedanen som kombinerar lyx, komfort och teknik med sportbilsprestanda – samtidigt som den botar din räckviddsångest. Här är allt du behöver veta om vinterns mest spännande elbil.

NIO är det nya globala elbilsföretaget som lanserade tidigare under hösten. Deras första modell, ET7, är en stor och rymlig, eldriven premiumsedan med hög tekniknivå, design i världsklass och ypperlig kvalitetskänsla i alla tänkbara detaljer.

Den är fyrhjulsdriven, har 650 hästkrafter och gör 0–100 på 3,8 sekunder. Med ett imponerande lågt luftmotstånd och en batteristorlek på upp till 150 kWh kan den gå upp till 1 000 kilometer mellan laddningarna.

NIO har enbart byggt elbilar ända sedan starten år 2014. Efter tre år tog de bilvärlden på sängen när de satte ett nytt varvrekord på Nürburgring med superbilen NIO EP9 – och de har fortsatt i samma takt sedan dess. På åtta år har de hunnit bli ett globalt elbilsföretag med en designstudio i Tyskland och utvecklingsavdelningar i Storbritannien och USA.

Full laddning på fem minuter

Med en NIO kommer också ett revolutionerande system för batteribyte. Glöm laddstoppen – vid NIOs batteribytesanläggningar, så kallade Power Swap Stations, kan du i stället få ett laddat batteri installerat på lika lång tid som det tar att tanka.

Den första svenska Power Swap-stationen togs i bruk i Varberg den 17 november. Ännu en Power Swap-station öppnar före årsskiftet och utbyggnaden av det svenska Power Swap-nätverket fortsätter i rask takt nästa år.

NIO:s smarta Power Swap Station elimimerar inte bara räckviddsångesten på långresan, det förlänger också bilens livslängd eftersom det går att växla mellan batterier och uppgradera till större eller mindre batteri efter behov. Kanske räcker det med ett 75 kWh-batteri i vardagen medan du enkelt uppgraderar till ett 150 kWh-batteri under någon månad på sommaren när du ska ut och köra långt.

Köp, leasa och prenumerera

Flexibilitet är A och O för NIO och det återspeglas även i de flera olika sätten man kan bruka deras bilar. För den som vill göra det så enkelt som möjligt för sig är deras prenumerationslösning, NIO Subscription, det självklara valet. Det är ett tryggt bilabonnemang där allt ingår (ja, självklart vinterdäck och även dragkrok) och som tar hänsyn till en föränderlig värld. Det gör att du slipper oroa dig för restvärden och oanade händelser, med bindningstider från bara en månad upp till 60 månader.

För den som hellre vill äga sin bil går det antingen att köpa en bil med batteri eller köpa bilen utan batteri och då dra nytta av tjänsten Battery-as-a-Service, eller BaaS som NIO kallar den. Med BaaS hyr du alltså batteriet till en månadskostnad. Två batteribyten per månad och som ägare kan du känna dig trygg i att alltid ha tillgång till ett batteri i bästa skick. Dessutom är det en stor fördel att enkelt kunna uppgradera till ett av NIO:s större batterier under exempelvis sommaren när du planerar att göra flera längre resor.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Prisbelönt premiumsedan – så bra är NIO ET7

Självkörande – men kul att köra

Som man kan förvänta sig av en ung och modern biltillverkare är deras ET7 fullmatad med teknik. Gradvis lanseras allt fler autonoma funktioner, som går att gradvis att använda i olika trafiksituationer, i allt från motorvägskörning till batteribyte. Det autonoma systemet NIO Aquila Super Sensing har 33 högpresterande sensorenheter, inklusive en LiDAR med ultralång räckvidd och hög upplösning, sju högupplösta 8 MP-kameror, fyra 3 MP-ljuskänsliga surround-kameror, ett ADMS (Advanced Driver Monitoring System), fem millimetervågsradar, 12 ultraljudssensorer, GPS, IMU och HOD. Bilen har alltså garanterat bättre koll på sin omgivning än vilken mänsklig förare som helst.

Men den är också byggd för att vara spännande – och trevlig att sitta i. Med 644 hästkrafter och aktiv, GPS-styrd stötdämpning är NIO ET7 både rolig att köra och bekväm att åka i.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Prisbelönt premiumsedan – så bra är NIO ET7

Interiören är en blandning av futuristisk teknik och modern design med nordisk känsla. De flytande displayerna, den tvåfärgade ratten med två ekrar och osynliga smarta luftventiler gör kupén sofistikerad och mysig. Ovanför AMOLED-skärmen hittar du NOMI – världens första AI-assistent i bil – som hjälper dig att enkelt styra underhållning och andra funktioner i kupén när du är ute och kör

Snabb leveranstid och ett vintrigt erbjudande

I sviterna av pandemi och global halvledarbrist har leveranstider på flera månader, ja till och med upp till och över ett år, blivit standard för allt fler hugade bilköpare. På NIO är situationen den motsatta,  den som väljer att köra NIO ET7 med NIO Subscription kan få sin bil mer eller mindre omgående. För den som väljer att köpa bilen är leveranstiden 2-3 månader. 

Lagom till jul dukar NIO även fram två erbjudanden. Den som beställer en NIO ET7 före den 31 januari får gratis NIO Subscription i en vecka eller gratis Battery-as-a-Service i sex månader. 

Läs mer på NIO Sveriges hemsida.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Prisbelönt premiumsedan – så bra är NIO ET7

 

Läs mer om NIO ET7

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rulla till toppen