Experten: Tänk på det här när du byter till vinterdäck

Fords däckexpert ger handfasta tips inför däckbytarsäsongen.

Experten: Tänk på det här när du byter till vinterdäck
Carin Carlqvist på däckcentret hos Ford i Varberg vet vad som gäller inför vintersäsongen.

De ser kanske inte så spännande ut där de sitter på bilen, men däcken är helt avgörande för att den ska fungera bra. Särskilt med de utmanande väglag vintern kan bjuda på. Samtidigt kan det vara lättare sagt än gjort att välja rätt vinterdäck. Inför däckbytarsäsongen har vi därför bett Carin Carlqvist, teamledare på däckcentret hos Ford i Varberg, att reda ut begreppen.

Vad ska man tänka på när man byter till vinterdäck?
– Vi har ett lurigt väglag i Sverige som kan variera mycket beroende på var man bor. Så man ska tänka på välja däck som passar till ens egna förutsättningar. Det är också viktigt att byta däcken i god tid – inte stå i sista minuten när snön redan har kommit. Många är sent ute.

När ska vinterdäcken sitta på bilen?
– Vinterdäckslagen gäller från första december. Men vi rekommenderar att man sätter på dem tidigare, någon gång mellan oktober och november är en bra tid.

Är det viktigt att förvara däcken på rätt sätt när de inte används?
– Ja, det ökar livslängden på dem. Gummi ska man förvara svalt och mörkt, och på en plats som har jämn temperatur över året. Här på däckhotellet spolar vi alltid av hjulen i en tvättmaskin för att ta bort salt och smuts som annars kan fräta på däck och fälgar innan de går till förvaring.

Finns det något bäst före-datum på däck?
– Det beror lite på. Här i Varberg är vi nära havet, så det är salt som förstör våra däck. Även vägsaltet tar en del på dem. Vi brukar säga att om däcken har suttit fem år på bilen så ska man börja fundera på att byta. Men sköter man bilen väl och förvarar den i garage så håller de kanske lite längre.

Hur vet man när det är dags att köpa nya vinterdäck?
– De ska ha ett bra mönster, se fräscha ut och ha gott om dubb kvar om det är dubbdäck. De ska inte vara alltför gamla heller. Kör man inte så mycket blir däcken gamla innan de blir utslitna. Här på däckhotellet ser vi över däcken och hör av oss till kunderna när det är dags att byta, så då behöver man inte tänka på det.

Läs mer om vinterdäck till din Ford

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hos Fords däckhotell förvaras däcken på rätt sätt när du inte använder dem – så de håller sig fräscha så länge som möjligt.

Vad är ett bra mönsterdjup?
– Lagen säger att det ska vara minst tre millimeter på vinterdäck, men vi brukar rekommendera att man byter vid fem millimeter. Om det är mycket snö och vatten på vägen måste det komma undan, och det blir svårt när mönsterdjupet krymper.

Finns det andra saker man ska kolla i samband med däckskiftet?

– När vi byter däck antecknar vi hur de ser ut, programmerar däcktryckssensorerna och gör en allmän check på bilen. Om vi ser på däcken att de börjar bli snedslitna pratar vi med kunden och föreslår att de bokar in en hjulinställning. Det är viktigt att göra så att däcken inte slits ut i förtid. Om hjulvinklarna är fel blir bilens köregenskaper inte heller bra.

Hur ofta behöver man göra en hjulinställning?
– Det är aldrig fel att göra en kontroll en gång om året för att se att allt är bra. Framför allt om man vet att man varit i en trottoarkant eller kört vid vägarbeten med vassa kanter på vägen, då är det alltid bra att kika över hjulvinklarna. Om bilen har gått långt kan det också vara bra att kolla, med tiden sätter sig bussningar och sådant.

När man ska skaffa nya vinterdäck då, vad ska man tänka på där? Det finns mycket att välja på.
– Jajemän, det är inte lätt att välja däck. Det enklaste är att ta hjälp av en verkstad man har förtroende för. Självklart en Fordverkstad, om man kör Ford. Där får man däck som passar bilen och ens egen körning. Bara för att ett däck är bäst i test betyder det inte att det passar just din bil och din körning.

Hur många typer av vinterdäck finns det?
– Det finns dubbdäck, nordiska friktionsdäck och europeiska friktionsdäck.

Hur vet jag vilken typ jag ska välja?
– Det beror på var du kör någonstans. Är det mycket is på vägarna ska du självklart ha dubbdäck, men kör du mest på skottade vägar och motorväg är friktionsdäck minst lika bra. De europeiska friktionsdäcken är bra för stora, tunga bilar som går mycket på motorväg. De är lite hårdare i gummit, ger mer stabil körning och slits inte lika fort.

Däckens varumärke då, spelar det någon roll?
– Ja man får det man betalar för, generellt sett. De stora märkena har mycket teknik i sina däck, har utvecklat dem under många år och lägger enorma resurser på att göra bra däck. Så det är inte konstigt att de vinner över billigare däck i testerna.

Finns det några vanliga missförstånd kring vinterdäck?
– Många kör med friktionsdäck året runt och tror det är någon form av året runt-däck, men det är det absolut inte. Det är farligt att köra med vinterdäck på sommaren. Det ser man i olycksstatistiken, att det är väldigt mycket friktionsdäck på bilarna som är inblandade i olyckor. Gummit är inte anpassat för de höga temperaturerna vi har på sommaren, så däcken blir som suddgummin mot asfalten. De har sämre fäste, längre bromssträcka och slits mycket fortare, vilket inte är bra för miljön.

Så det skulle du vilja att folk slutar med?
– Ja. Man ska ha sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.

Hitta din närmaste Fordhandlare